Тыпы і будова сказа. Урок беларускай мовы ў 4-м класе

- 9:15I СТУПЕНЬ, Методичка, НАЧАЛЬНАЯ ШКОЛА, Начальная школа. Сценарии

 

Святлана КАЛЕСНІКОВІЧ,
настаўнік пачатковых класаў
ДУА “Пінкавіцкая сярэдняя школа імя Якуба Коласа”
Пінскага раёна,
Брэсцкая вобласць

 

 

Тэма: “Тыпы і будова сказа”.

Мэты:

– узнавіць веды навучэнцаў пра тыпы сказаў па мэце выказвання і інтанацыі, пра знакі прыпынку ў канцы сказа, пра будову сказа;

– садзейнічаць развіццю інтанацыйных навыкаў, выхаванню культуры маўлення, лагічнага мыслення навучэнцаў.

Абсталяванне: карткі-заданні, святлафоры (двухбаковыя карткі чырвона-зялёнага колеру), ілюстрацыя да апавядання Р.Ігнаценкі “Бабіна лета”.

 

Ход урока

I Арганізацыйны момант

Вось і празвінеў званок,
Пачынаем наш урок.
Поспехаў я вам жадаю,
Калі што – я паспрыяю.
Селі роўна, ножкі разам.
Працаваць мы будзем класам.

 

II Праверка дамашняга задання

Практыкаванне 58

– Прачытайце тэкст, які ў вас атрымаўся.

1. Зубры пасвіліся на паляне. 3. Зубрыца трывожна аглядалася, уцягвала ноздрамі паветра. 2. Яна паводзіла сябе насцярожана, бо побач хадзіла яе дзіцяня. 5. Зубраня было маленькае і бездапаможнае. 4. Яго трэба было ахоўваць ад усялякіх непрыемнасцей.

– Які тып тэксту? (Тэкст-апісанне)

– Якую назву можна даць гэтаму тэксту? (“Зубры”, “Зубрыца-абаронца”)

– Якія словы характарызуюць паводзіны зубрыцы? (Трывожна аглядалася, насцярожана, уцягвала ноздрамі паветра)

– Якімі словамі апісваецца зубраня? (Маленькае, бездапаможнае)

– Да якой часціны мовы адносяцца гэтыя словы? (Прыметнік)

– Якімі словамі яшчэ можна было дапоўніць апісанне зубраня? (Баязлівае, прыгожае, карычневае)

– Растлумачце правапіс устаўленых літар.

 

III Падагульненне па тэме “Тэкст”

Гульня “Я настаўнік”

Дома дзеці падрыхтавалі па адным пытанні па вывучанай тэме. Вучань – “настаўнік” самастойна выбірае, каму з аднакласнікаў ён задае падрыхтаванае пытанне (Пытанні на с. 41 падручніка).

 

IV Хвілінка чыстапісання

Злучэнні літар ук  ро

Вучні вызначаюць тып злучэння, і прапісваюць злучэнні літар у сшытку.

На дошцы запісаны словы:

Книга, урок, карандаш, тетрадь.

– Што незвычайнага вы заўважылі? (Словы напісаны на рускай мове)

– Так. Давайце разам перакладзём іх.

– Якое слова аднолькава гучыць і пішацца на рускай і беларускай мовах? (Урок) Запішыце яго ў сшытак.

– А цяпер прыдумайце сказ са словам урок, які складаецца з трох слоў. (Адзін з варыянтаў настаўнік запісвае на дошцы, а вучні – у сшытках).

 

V Паведамленне тэмы і мэты ўрока

На дошцы запісаны тры сказы:

1. Урок ужо пачаўся.

2. Урок ужо пачаўся?

3. Урок ужо пачаўся!

– Што запісана на дошцы? (Сказы)

– Якія прыметы сказа вы ведаеце?

– Прачытайце сказы, якія запісаны на дошцы. Чым яны падобныя? А чым адрозніваюцца?

– Сёння на ўроку мы ўспомнім тыпы сказаў, будзем складаць свае сказы розных тыпаў, будаваць схемы сказаў.

 

VI Паўтарэнне і замацаванне

– Разгледзьце схему на старонцы 42 падручніка.

– Якія бываюць сказы па мэце выказвання і інтанацыі?

– Якія сказы ў схеме апавядальныя (пытальныя, пабуджальныя)?

– Якія знакі прыпынку ставяцца ў канцы сказаў?

 

Практыкаванне 59

– Самастойна прачытайце заданне да практыкавання. Ланцужком чытаем па адным сказе і вызначаем тып кожнага сказа па мэце выказвання і інтанацыі, знак прыпынку, які неабходна паставіць у канцы сказа.

– Вучні першага раду запісваюць у сшытак усе апавядальныя сказы. Вучні другога раду – пытальныя, трэцяга раду – клічныя сказы.

Узаемаправерка.

 

– Давайце ўспомнім, як вызначаецца сувязь слоў у сказе. Прачытайце сказ у рамачцы на старонцы 43.

– Якія члены сказа вызначаны? Назавіце іх.

– Як падкрэсліваюцца дзейнік і выказнік?

– Па-іншаму як можна назваць дзейнік і выказнік? (Галоўнымі членамі сказа)

– Як называюцца словы ў сказе, якія не падкрэслены? (Даданыя члены сказа)

– Навошта ў сказе выкарыстоўваюць даданыя члены сказа?

– Які даданы член сказа паясняе дзейнік?

– Якое пытанне паставім ад дзейніка Ірынка да слова працавітая?

– Пастаўце пытанне ад выказніка прыбірае да слова ў кватэры.

– Пералічыце паслядоўнасць дзеянняў пры вызначэнні сувязі слоў у сказе.

 

Практыкаванне 60

– Прачытайце скорагаворку. Растлумачце правапіс выдзеленых слоў і літар. Падрыхтуйцеся да пісьма па памяці.

– Па памяці хутка вымаўляем скорагаворку (некалькі вучняў).

Пісьмо па памяці.

– Падкрэсліце галоўныя члены сказа. Самастойна праверце выкананае заданне, пасля перадайце сшытак суседу па парце для ўзаемаправеркі.

 

Гульня “Святлафор”

На дошцы размешчаны тры знакі прыпынку: клічнік, кропка, пытальнік. Настаўнік чытае сказ, адзін з вучняў выходзіць да дошкі і прымацоўвае магніт пад тым знакам прыпынку, які неабходна паставіць у канцы сказа. Вучань вызначае тып кожнага сказа па мэце выказвання і па інтанацыі. Астатнія вучні выкарыстоўваюць “святлафор” (двухбаковая картка зялёна-чырвонага колеру). Калі яны згодны, паказваюць зялёны колер, калі не – чырвоны.

Усе вучні прыйшлі ў школу (сцвярджальны або пытальны).

Сказ можа складацца з аднаго слова (пытальны або сцвярджальны).

– Прывядзіце прыклады такіх сказаў.

Як прыгожа спяваюць птушкі (клічны).

Які зараз урок (пытальны).

– Якое слова дапамагло вам вызначыць, што гэта пытальны сказ?

– Якія яшчэ пытальныя словы могуць ужывацца ў пытальных сказах? Прывядзіце прыклады.

 

Практыкаванне 61

– Прачытайце ўмову практыкавання 61.

– Што першае мы можам вызначыць? (Дзейнік і выказнік)

– Пра каго гаворыцца ў прыказцы? (Пра пчолку; дзейнік – пчолка)

– Што пра яе гаворыцца? (Што яна ляціць; ляціць – выказнік)

– Галоўныя члены сказа мы вызначылі, якія яшчэ засталіся? (Даданыя)

– На якое пытанне адказвае даданы член сказа, які паясняе выказнік? (Куды?) – Ляціць (куды?) на кветку. На якое пытанне адказвае даданы член сказа, які паясняе другі даданы член сказа? (Якую?). На кветку (якую?) любую.

– Якая прыказка атрымалася? (Пчолка ляціць на любую кветку)

Адзін вучань каля дошкі, астатнія ў сшытку запісваюць атрыманую прыказку.

– Які сказ па мэце выказвання вы зараз запісалі?

– Які знак прыпынку паставілі ў канцы яго?

– Ці ёсць сярод слоў прыметнік? (Любую)

– На які склад падае націск у прыметніку?

– Ёсць два варыянты слоў з націскам на розныя склады:

1. – лю́бую; 2. – любу́ю.

Яны маюць і рознае значэнне: лю́баялюбімая; люба́я – усякая. У нашым выпадку ў прыметніку лю́бую націск падае на першы склад.

– Як вы разумееце сэнс прыказкі?

– Пчолка – вельмі працавітая, яна з задавальненнем працуе, збірае нектар. А як называюць чалавека, які з задавальненнем, добра выконвае якую-небудзь работу? (Працавітым)

– Вы таксама добра працуеце на ўроку. Давайце крышачку адпачнём і потым будзем працягваць атрымліваць новыя веды.

 

Фізкультхвілінка

Устаньце, дзеткі, усміхніцеся,
Зямлі нашай пакланіцеся
За шчаслівы дзень учарашні.
Усе да сонца пацягніцеся,
Улева, управа нахіліцеся,
Верацёнцам пакруціцеся.
Раз прысядзьце, два прысядзьце
І за парты ціха сядзьце.

 

Дыферэнцыраванае заданне

Заданне на картках (4 вучні самастойна выконваюць заданне). Астатнія вучні выконваюць практыкаванне 62.

Заданне на картках

Варыянт 1

1. Пастаўце ў канцы кожнага сказа патрэбны знак прыпынку:

Колькі ў цябе сёння ўрокаў…

Як прыгожа малюе Маша…

Сёння я атрымала сямёрку…

2. Прыдумайце пытальны сказ.

3. С асобных слоў складзіце сказ. Пастаўце патрэбны знак прыпынку. Вызначце дзейнік і выказнік, пабудуйце схему сказа.

Сёння, кнігу, прачытаў, цікавую, Міша.

 

Варыянт 2

1. Пастаўце ў канцы кожнага сказа патрэбны знак:

Пеця прачытаў цікавую кнігу пра космас…

Давайце разам берагчы прыроду…

Колькі зараз гадзін…

2. Прыдумайце клічны сказ.

3. С асобных слоў складзіце сказ. Пастаўце патрэбны знак прыпынку. Вызначце дзейнік і выказнік, пабудуйце схему сказа.

Пайшоў, за грыбамі, Міша, у лес.

 

Практыкаванне 62

– Прачытайце загадку. Хто ведае адгадку? (Алоўкі)

Адзін вучань каля дошкі выконвае заданне: запісвае загадку і з тлумачэннем устаўляе прапушчаныя літары ў словах.

Вусна вызначаем сувязь слоў у сказе. (Хлопцы (якія?) вясёлыя, жывуць (дзе?) у каробцы). Вучань будуе схему сказа. Астатнія вучні выконваюць заданне ў сшытку самастойна.

Дадатковыя пытанні для вучня, які працуе каля дошкі:

1. Назаві галоўныя члены сказа, падкрэслі іх.

2. Які гэта сказ па мэце выказвання?

3. Якая арфаграма сустракаецца ў апошнім слове сказа? Якое праверачнае слова можна падабраць?

 

Творчыя заданні

1. На дошцы размешчаны малюнкі: сшытак, кляновы ліст, воблака, ранец.

– Да якой часціны мовы яны адносяцца? Якім членам сказа часцей за ўсё з’яўляюцца?

Гульня “Складзі сказ”

Вучні, якія сядзяць на першым радзе, складаюць пытальныя сказы, на другім – клічныя, на трэцім – апавядальныя сказы. Аднак абавязкова ў сказе павінна прысутнічаць адно са слоў, на выбар, якое размешчана на малюнку.

Адзін з варыянтаў кожнага тыпу сказаў запісвае вучань, які яго прыдумаў на дошцы.

Дадатковыя заданні: вызначыць галоўныя члены сказа, вусна вызначыць сувязь слоў у сказе.

2. На дошцы размешчана ілюстрацыя да апавядання Рыгора Ігнаценкі “Бабіна лета”. Вучні разглядаюць ілюстрацыю і ўспамінаюць, да якога твора яна намалёвана. На дошцы пабудавана схема сказа. Вучні павінны па ілюстрацыі скласці сказ і пабудаваць да яго схему.

 

VIІ Падвядзенне вынікаў

– Што сёння ўспомнілі на ўроку?

– Якія знакі прыпынку ставім у канцы сказа кожнага тыпу?

– Які парадак дзеяння пры вызначэнні сувязі слоў у сказе?

 

VIІІ Рэфлексія

Настаўнік паказвае карткі з выказваннямі. Калі вучань згодны з выказваннем, ён паказвае святлафор зялёнага колеру, а калі не – чырвонага.

Карткі:

– Я добра працаваў на ўроку.

– На ўроку мне было нецікава.

– Я атрымаў (успомніў) новыя веды.

– На наступным уроку я буду працаваць лепш.

 

IХ Дамашняе заданне

На выбар:

1) с. 44, практ. 63;

2) прыдумаць свой верш пра грыбы, ці запісаць назвы грыбоў з аднакаранёвымі словамі; абазначыць корань у аднакаранёвых словах.

 

Поделиться ссылкой:

Всю ответственность за содержание сведений в методических и информационных материалах, а также за соблюдение авторских прав несут авторы публикаций.

Добавить комментарий