Практыкаванні, падабраныя ў матэрыяле, дапамогуць кіраўніку заняткаў па інтарэсах “Роднае слова” сфарміраваць у дзяцей паняцце пра сінонімы, іх семантычныя асаблівасці і выкарыстанне ў маўленні. Канспект распрацаваны для школ з рускай мовай навучання і выхавання.
Вікторыя БАНДАРЭНКА,
кіраўнік заняткаў па інтарэсах “Роднае слова”
ДУА “Сярэдняя школа № 7 г. Смаргоні”,
Гродзенская вобласць
Класс: 5-ы.
Занятак: 14-ы.
Тэма: Сінонімы.
Мэта: мяркуецца, што да заканчэння занятку вучні будуць
– ведаць паняцце “сінонім”, “сінанімічны рад”, прызначэнне ў мове сінонімаў і блізказначных слоў;
– умець знаходзіць да прапанаваных слоў сінонімы, выяўляць агульнае значэнне сінонімаў, што аб’ядноўвае словы ў сінанімічным радзе, вызначаць вобразна-выяўленчую ролю ў тэкстах слоў-сінонімаў, ужываць у сваім маўленні сінонімы, карыстацца слоўнікам сінонімаў і блізказначных слоў, адрозніваць сінонімы ад мнагазначных слоў.
Задачы асобаснага развіцця і выхавання: стварыць умовы для развіцця вуснага і пісьмовага маўлення школьнікаў; выхоўваць любоў і павагу да роднага слова, мовы, культуры беларускага народа.
Абсталяванне: кластар “Сінонімы”, карткі з заданнямі, тэст “Сінонімы”, слоўнік М.К.Клышкі “Слоўнік сінонімаў і блізказначных слоў”.
Эпіграф да занятку:
Ды звіні ўсё званчэй і званчэй,
Наша простае, шчырае слова –
Беларуская мова.
Нізавошта не скажаш ніколі,
Лепш не выкажаш радасці, болю
У адзіным, адным толькі слове,
Як на мове сваёй, роднай мове…
Авяр’ян Дзеружынскі
Ход занятку
I Арганізацыйны момант
II Арыентацыйна-матывацыйны этап
– Давайце звернемся да эпіграфа нашага занятку.
– Якім пачуццём прасякнуты гэтыя радкі? (Верш прасякнуты пачуццём любові і гонару за сваю родную беларускую мову.)
– Паэт ганарыцца сваёй роднай мовай, радзімай, цёплымі, пранікнёнымі словамі, выказвае захапленне, замілаванне роднай мовай, шчырую любоў да яе.
– Зразумець значнасць роднай мовы для кожнага з нас дапаможа нам тэма сённяшняга занятка.
– Паслухайце загадку.
Бегла ліска
Каля лесу блізка,
Ні сцежкі, ні дарожкі
Толькі залатыя рожкі. (Слайд 1)
Гэта… (маланка).
– У загадцы ёсць словы, якія пішуцца і гучаць па-рознаму, але абазначаюць адно і тое ж.
– Знайшлі гэтыя словы? Правільна, гэта словы сцежкі і дарожкі.
– Як назваць іх адным словам? (Сінонімы.)
– Растлумачце значэнне гэтых слоў.
– Так называюцца палосы зямлі, прызначаныя для язды і хадзьбы, якія злучаюць асобныя пункты мясцовасці (Слайд 2).
– Давайце ўзгадаем словы, падобныя да значэння слова маланка (Слайд 3).
– Так, гэта словы бліскавіца і зарніца.
– Што вы можаце сказаць пра гэтыя словы? (Слайд 4)
– Такім чынам, на занятку мы сёння будзем гаварыць пра сінонімы. Складзём кластар “Сінонімы”.
– Давайце спачатку разам паставім мэты. Дапоўніце сказы (Слайд 5).
– Сёння на занятку я даведаюся пра…
– Буду ведаць, якія словы…
– Назаву чатыры асаблівасці…
– Буду ўмець знаходзіць … у тэксце, складаць … рады.
Запаўняецца кластар на падставе тых ведаў, якія ўжо маюцца.
Сінонімы |
|
называюць |
адзін і той жа прадмет, з’яву, дзеянне ці прымету |
адносяцца |
|
адрозніваюцца |
|
даюць магчымасць |
|
могуць быць |
|
III Аперацыйна-пазнавальны этап
– Звярніце ўвагу! Сінонімы – гэта словы адной часціны мовы. Гэта значыць, калі мы падбіраем сінонім да назоўніка, то гэта таксама будзе назоўнік. Да прыметніка падбіраем прыметнік. Да дзеяслова – дзеяслоў.
1. Гульня “Жывыя словы”. Кожны вучань атрымлівае слова, неабходна сабраць разам сінонімы:
Воплескі, калець, звонкі, мерзнуць, апладысменты, гучны, дубець, авацыі, гулкі.
Запаўняецца кластар на падставе тых ведаў, якія ўжо маюцца.
Сінонімы |
|
называюць |
адзін і той жа прадмет, з’яву, дзеянне ці прымету |
адносяцца |
да адной часціны мовы |
адрозніваюцца |
|
даюць магчымасць |
|
могуць быць |
|
2. Сінонімы часта адрозніваюцца паміж сабой адценнямі значэнняў.
Возьмем словы смяяцца і рагатаць. Патлумачце іх значэнні, калі ласка.
– Яны маюць адно значэнне – праяўляць весялосць пры дапамозе характэрных гукаў. Але слова рагатаць мае адценне гучна, нястрымна.
– Ёсць сінонімы, якія збліжаюцца сваім значэннем толькі ў тэксце.
Дарога вільнула ўправа, потым улева, затым зноў загнула ў правы бок і зноў пятляла. (А.Савіцкі)
– Словы вільнула, загнула, пятляла выступаюць у сказе сінонімамі.
Запаўняецца кластар на падставе тых ведаў, якія ўжо маюцца.
Сінонімы |
|
называюць |
адзін і той жа прадмет, з’яву, дзеянне ці прымету |
адносяцца |
да адной часціны мовы |
адрозніваюцца |
адценнямі( значэнняў |
даюць магчымасць |
|
могуць быць |
|
3. – Выкарыстаем у сказе толькі адно слова – вільнула.
– Сэнс сказа змяніўся? Не, сэнс не змяніўся, а вось мова стала аднастайнай. Аказваецца, як вобразна, прыгожа, неаднастайна можна расказаць пра адну і тую ж з’яву, калі маеш багаты запас слоў, якія блізкія значэннем. А таксама магчымасць пазбягаць паўтораў слова.
Запаўняецца кластар на падставе тых ведаў, якія ўжо маюцца.
Сінонімы |
|
называюць |
адзін і той жа прадмет, з’яву, дзеянне ці прымету |
адносяцца |
да адной часціны мовы |
адрозніваюцца |
адценнямі значэнняў |
даюць магчымасць |
пазбягаць паўтораў |
могуць быць |
|
4. – Прачытайце сказ, які зараз перад вамі (Слайд 6).
Пажылы мядзведзь ледзь сунуўся па лесе.
– Ці ўсё правільна ў гэтым сказе? Так. Мядзведзь стары, а не пажылы. Пажылы можа быць толькі чалавек. І хоць гэта сінонімы, іх трэба правільна ўжываць у мове (Слайд 7).
Запаўняецца кластар на падставе тых ведаў, якія ўжо маюцца.
Сінонімы |
|
называюць |
адзін і той жа прадмет, з’яву, дзеянне ці прымету |
адносяцца |
да адной часціны мовы |
адрозніваюцца |
адценнямі значэнняў |
даюць магчымасць |
пазбягаць паўтораў |
могуць быць |
|
Сінонімы трэба правільна ўжываць у мове! |
5. Сінанімічнымі могуць быць не толькі сінонімы, але і ўстойлівыя спалучэнні слоў.
Другу баліць – мне нялёгка,
Маме баліць – мне цяжка,
Сыну баліць – невыносна,
А Радзіме баліць – стыне сэрца ад болю.
– Назавіце сінонімы.
– Заўважце, што кожнае наступнае слова выражае больш моцны боль, чым папярэдняе.
Запаўняецца кластар на падставе тых ведаў, якія ўжо маюцца.
Сінонімы |
|
называюць |
адзін і той жа прадмет, з’яву, дзеянне ці прымету |
адносяцца |
да адной часціны мовы |
адрозніваюцца |
адценнямі значэнняў |
даюць магчымасць |
пазбягаць паўтораў |
могуць быць |
словы, устойлівыя спалучэнні слоў |
Сінонімы трэба правільна ўжываць у мове! |
6. Фізкультмінутка
7. Заданне ў парах
Паслухайце казку.
У адным сяле жылі браты і сёстры, ды такія гультаі – адзін больш за другога. Аднойчы сабраліся яны, разважаюць, прыкідваюць што ды як.
– Самая пара брацца за плуг: зямля добра прагрэлася, – сказаў Панядзелак.
– Так, – сказаў Аўторак. – Але ж араць усё роўна нельга, бо валоў няма.
– Ёсць у мяне валы, толькі як іх запрагаць, не ведаю, – сказала сабе пад нос Серада.
– Гэта проста, але плуг надта цяжкі, – сказаў Чацвер.
Пятніца сказала:
– Трэба дапамогу – сястрыцу Суботу чакаць.
– Субота сказала:
– Давайце лепш падрыхтуемся сустракаць Нядзелю. Яна смяяцца з нас будзе, што мы нямытыя-непрыбраныя.
– Сястрыца Нядзеля яшчэ з парога сказала:
– Лепей сядзем за стол ды будзем весяліцца.
– У казцы сем разоў сустракаецца слова сказаць. Зараз вам заданне. Усе, акрамя першага слова, замяніце сінонімамі. (Прапанаваць словы для даведак для жадаючых: падтрымаць размову, прабубнець, выказацца, дадаць, прамовіць).
– Прачытайце, што атрымалася.
– Пасля замены тэкст пабагацеў ці пабяднеў?
8. Рознаўзроўневыя заданні ў групах
1) Прачытайце сказы. З прапанаваных сінонімаў выберыце слова, якое больш адпавядае сэнсу выказвання і запішыце яго.
выгляд |
З гэтай гары цудоўны … . |
Калі паглядзець з гэтай гары ў бок Нёмана, то перад вамі разгорнецца цудоўная …. |
|
незалежная |
У канцы ўрока ў нас была … работа. |
Малады чалавек ішоў павольна, … хадой гаспадара. |
|
змрочны |
Хлопчык апанаваў … настрой. |
Абапал дарогі ціснуўся … лес. |
|
аздобіць |
Сцены вырашылі … мазаікай. |
Трэба яшчэ сёння … яліну, каб Новы год адчуваўся мацней. |
2) Да слоў першай групы падабраць сінонімы з другой.
Радасць |
Прыгажосць |
Светлы |
Ясны |
Настойлівы |
Сцюдзёна |
Дрэнны |
Кепскі |
Холадна |
Весялосць |
Шпарка |
Упарты |
хараство |
Хутка |
3) Знайдзіце сінонімы, якія маюць аднолькавы сэнс, але адрозніваюцца адценнямі значэнняў. Пабудуйце сінанімічны рад: размясціце сінонімы ў той паслядоўнасці, у якой узмацняецца ступень прыметы. (Работа са слоўнікам М.К.Клышкі “Слоўнік сінонімаў і блізказначных слоў”)
Слова пра мужнасць
Прырода надзяліла чалавека цудоўным дарам – рашучасцю аддаваць сябе высокай мэце. Гэты дар мы называем мужнасцю. Без яе само жыццё было б іншым. Смеласць жыла ў людскім імкненні скарыць агонь, ваду і маланку. Адвага адкрывала мацерыкі, абжывала пустыні, праз ільды, сцюжу праклала Паўночны шлях. Гераізм прыводзіў чалавека і чалавецтва да перамог у вайне і міры – у працы, барацьбе, навуцы.
Скарыць агонь – рус. приручить огонь
Смеласць, адвага, мужнасць, гераізм, рашучасць. (гл. у слоўніку)
Праверка заданняў кожнай групы
IV Кантрольна-карэкцыйны этап
Тэст
1. Адзначце сінонімы да слова слабы:
а) стары;
б) худы;
в) нядужы.
2. Знайдзіце лішняе слова ў радзе сінонімаў:
а) маленькі;
б) мізэрны;
в) невялікі;
г) тонкі;
д) мініяцюрны.
3. Якія пары слоў не з’яўляюцца сінонімамі?
а) харч – яда;
б) думаць – гаварыць;
в) педагог – настаўнік;
г) прыгожы – смелы;
4. Адзначце сінанімічныя рады:
а) надзея, спадзяванне, вера;
б) блішчаць, зіхацець, ззяць;
в) непакоіцца, трывожыцца, імкнуцца.
Праверка: 1в, 2г, 3б,г, 4а,б (Слайд 8)
V Падвядзенне вынікаў. Рэфлексія
Вяртанне да мэты занятку.
На ўроку сёння я даведаўся пра… (Слайд 9)
– Што новага даведаліся на занятках?
– Што называецца сінонімамі, якая іх роля ў мове і ў маўленні?
– Што было самым цікавым?
– Якія заданні былі самыя лёгкія і цікавыя?