Разработка учебного занятия в 8-м классе по теме «We cook ourselves» («Готовим сами»), урок № 6 в теме «Еда». Учебное занятие направлено на формирование и закрепление в связных выражениях грамматических навыков учащихся по теме «Возвратные местоимения». Особое внимание уделяется воспитанию у учащихся уважительного отношения к хлебу и труду человека.
Мария РАДКОВСКАЯ,
учитель английского языка
ГУО «Средняя школа № 1 г. Новогрудка»,
Гродненская область
Класс: 8-й.
Цель (прогнозируемый результат): предполагается, что к концу урока учащиеся, используя изученное на уроке грамматическое правило (возвратные местоимения), смогут рассказать и расспросить о том, как самостоятельно приготовить то или иное блюдо.
Задачи:
– обеспечить активное речевое взаимодействие учащихся;
– активизировать языковой материал в устной речи;
– развивать умение использовать в устной речи информацию, полученную в ходе восприятия иноязычной речи на слух;
– совершенствовать навыки говорения, чтения и восприятия речи на слух, формировать грамматические навыки по теме «Возвратные местоимения»;
– воспитывать культуру общения, формировать уважение и интерес к кухне других стран, умение работать в парах и группах.
Тип урока: комбинированный урок.
Формы работы: фронтальная, групповая, парная, индивидуальная.
Оснащение урока: учебное пособие «Английский язык, 8 класс», Л.М.Лапицкая, Н.В.Демченко; раздаточный дидактический материал, аудиозаписи для фонетической зарядки и введения нового грамматического материала, онлайн-тест «Возвратные местоимения» https://onlinetestpad.com/em7pl5rxfumzc.
Ход урока
1 Организационный момент, создание рабочей атмосферы (1 мин.)
– Good morning, boys and girls! I`m very glad to see you today! I can see, you are smiling, so you are well and glad to see each other.
– What day is it today? How many classes have you got today? When do you come to school in the morning? Do you have breakfast every morning? Do you have lunch at school? How many meals a day do you have? Who cooks your meals? (Ответы учащихся).
2 Определение темы учебного занятия, целеполагание (3 мин.)
– What are the most important foods for people?
– Do you eat them? How often? Do you enjoy them?
– Guess what food we are going to read and speak about today. Unscramble the word (слово «bread» записано на доске в порядке «ebdar»). (Учащиеся называют слово «хлеб»).
– Yes, today we are going to talk about bread and cooking. I’d like you to think over the importance of bread and at the end of the lesson we’ll see if we are able to cook something substantial ourselves.
– The topic of our lesson is «We cook ourselves». So, we are going to read and listen to some information, discuss it, we’ll learn and practice a new type of pronouns – reflexive pronouns.
– Now tell me, please, what you will be able to do at the end of our lesson. You have some pieces of paper on your desks. Choose the ideas you think are right and stick them to the board. (Учащиеся выбирают карточки с задачами на учебное занятие и крепят на доску).
I think that I`ll learn some new words.
I’ll be able to use the information from the book.
I hope I`ll become a professional cook.
I`ll be able to speak about food in different countries.
I hope I`ll improve my culinary skills.
I think that I`ll get some new information about the history of bread.
I`ll be able to practice new grammar.
I think that I`ll enrich my knowledge about food from all over the world.
I hope I`ll develop my reading skills.
I`ll be able to cook the most delicious dish in the world.
3 Фонетическая зарядка. Совершенствование произносительных навыков (4 мин.)
– You see there are a lot of proverbs and sayings about food and cooking. In different languages one may find the proverbs that have an exact or very close translation and others that convey the same meaning but have very different wording. Now open your books at p. 80 and do ex. 2a. Match the proverbs and their equivalents. Work in pairs. (Учащиеся в парах соотносят пословицы).
– Now listen to the proverbs and repeat them after the speaker. Which is your favourite proverb from the list?
4 Просмотровое чтение: извлечение основной информации из текста (6 мин.)
– Well done. Take your student`s books, open them at page 80 ex. 3a, read the questions. Can you answer all of them? (Ответы учащихся).
– Then let`s read the texts. Group 1 reads text A, group 2 reads text B. Then interview each other to find correct answers to the questions about the text you haven’t read. At first let`s discuss text A. Group 2, ask questions, please! (Учащиеся группах читают тексты, задают вопросы друг другу).
– We have already mentioned that bread is the most important food for people’s life. We must value the work of those people, who grow bread. And every year we have «Dozhynki» in Belarus to honor those best farmers, who grow bread. And we must value bread and don’t throw it away. By the way, are croissants a kind of bread? (Рассуждение о значимости хлеба).
– Let`s learn about the history of croissants.
– Discuss with your partner which proverb you can use to sum up text В.
5 Развитие навыка понимания и восприятия речи на слух (4 мин.)
– So you’ve learnt enough about food and can cook a lot of things yourselves. Listen and read Alesya`s letter at p. 82, ex. 4a. Explain why she feels proud. (Учащиеся слушают текст и отвечают на вопросы учителя).
– Look through the letter again and read the words in bold (ourselves, yourselves, herself, myself). Try to guess the meaning of the words in bold. (Учащиеся догадываются о значении возвратных местоимений).
6 Введение нового грамматического материала по теме «Возвратные местоимения» (3 мин.)
– Today we’ll learn how to speak in English about things that you do on your own. We do it with the help of reflexive pronouns. Reflexive pronouns are used to express that someone is doing something on his/her own. These pronouns always refer back to the subject of the sentence. The subject and the object of the sentence are the same. Reflexive pronouns are formed by adding:
– self (singular)
– or selves (plural)
– to my, your, him, her, it, our, them
– The forms of reflexive pronouns correspond to the forms of the subject pronouns. There are eight reflexive pronouns:
Personal pronouns |
Reflexive pronouns |
I |
myself |
7 Физкультминутка: снятие мышечного напряжения (2 мин.)
– Now it`s time to have a rest. Stand up and look for the strips of paper with personal and reflexive pronouns and make up matching pairs. (Передвигаясь по классу, учащиеся собирают карточки и находят пары «Личные местоимения» – «Возвратные местоимения»).
8 Проверка домашнего задания (5 мин.)
– Now let’s check up your homework. You should have talked to your mum or have consulted a cookery book or the Internet and have written down a recipe for a sandwich. Read your recipes in groups and choose the most interesting one to share with the whole class. Please present your recipes. (В группах читают рецепты, подготовленные дома, выбирают самый интересный рецепт).
– Can you make these sandwiches yourself?
– Can your mum (sister, granny) prepare them herself?
– Can your dad (brother) make these sandwiches himself?
– Can your pet make them itself?
9 Этап формирования грамматических навыков (5 мин.)
– Now let`s practice our grammar. Take your mobile phones and do online-test «Reflexive pronouns» (https://onlinetestpad.com/em7pl5rxfumzc). Fill in the necessary reflexive pronouns.
Учащиеся с помощью мобильных телефонов, по QR-коду выполняют интерактивный грамматический тест, результаты теста представляются учителю.
10 Совершенствование навыков диалогической речи (7 мин.)
– Now it`s time to speak about food and cooking. Ask and answer about dishes you can prepare yourselves, treat your friend or ask to share some recipe with you. Work in pairs and interview your partner using reflexive pronouns. (Учащиеся в парах расспрашивают друг друга о том, что могут приготовить сами).
11 Домашнее задание (1 мин.)
Ex. 7 p. 82. Write what you can do in the kitchen yourself.
12 Рефлексия (3 мин.)
– Now let’s see if you have achieved your aims. Take your pieces of paper with your aims from the board and say if you’ve achieved them. (Учащиеся говорят, выполнены ли задачи на учебное занятие).
Учащиеся отвечают: Now I can …. Now I know, that ….
– Now let`s sum up our work at the lesson. Have we achieved our aims?
13 Оценивание учащихся. Выставление отметок с комментированием (1 мин.)
– You were active and creative at the lesson. Your answers were sweet. We had a good company and the food was not boring.
– Your marks are: … (выставление отметок с предоставлением комментария учителя).
– Thank you and have a nice day!