Вымаўленне і правапіс слоў з ў. Урок беларускай мовы ў 2-м класе

- 9:41I СТУПЕНЬ, Методичка, НАЧАЛЬНАЯ ШКОЛА, Начальная школа. Сценарии

Урок распрацаваны з выкарыстаннем гульнявых тэхналогій і прыёмаў візуалізацыі.

Надзея ГУРСКАЯ,
настаўнік пачатковых класаў
ДУА “Вердаміцкая сярэдняя школа”
Свіслацкага раёна,
Гродзенская вобласць

 

Тэма: “Вымаўленне і правапіс слоў з ў”.

Мэты:

– фарміраваць уменне правільна пісаць словы з ў;

– пазнаёміць з некаторымі словамі, правапіс якіх не падпарадкоўваецца правілу напісання ў;

– выпрацоўваць уменне вызначаць націск у словах, размяшчаць словы ў алфавітным парадку;

– пазнаёміць са слоўнікавым словам акварыум;

– развіваць фанематычны слых, арфаграфічную пільнасць і мову вучняў, увагу, памяць, мысленне;

– выхоўваць клапатлівыя адносіны да жывёл праз змест заданняў і гульнявую дзейнасць.

Абсталяванне: карткі, шкала, тлумачальны слоўнік, гексы.

 

Ход урока

1 Арганізацыйны момант

Празвінеў і змоўк званок,
Пачынаецца ўрок.
Хутка час прабяжыць,
Трэба ім даражыць.
Будзем добра працаваць,
Будзем веды набываць!

– Уключыце, калі ласка, нашы “чароўныя камп’ютары”. Помнім, што прагназуючую адзнаку мы ставім жоўтай мышкай: чым больш уверх рухаецца мышка, тым вышэй адзнака.

 

2 Праверка дамашняга задання

Практ. 142, с. 99.

Прачытайце скорагаворкі. Выберыце літары, якія неабходна ўставіць у словы. Растлумачце іх правапіс.

Малы (У/ў)лас (у/ў)лез (у/ў) гразь. (У/ў)летку (У/ў)льяна пайшла на палян(у/ў).

Спішыце скорагаворкі. Падкрэсліце літары, якія ўставілі.

                                                              

Узаемаправерка, ацэньванне.                

 Пр      А

                                                          

3 Паведамленне тэмы і мэтаў урока

– Давайце ўспомнім, над якой тэмай мы працавалі на мінулых уроках. (Вымаўленне і правапіс слоў з ў.)

– Сёння мы працягваем працаваць над гэтай тэмай, замацуем уменне правільна пісаць словы з ў, пазнаёмімся з некаторымі словамі, правапіс якіх не падпарадкоўваецца правілу напісання ў.

– У нас з вамі будзе незвычайны ўрок. Мы адправімся ў госці да Вадзяніка. Многа ў яго слуг у вадзяным царстве, але мы пазнаёмімся толькі з аднымі. Здагадайцеся, пра каго пойдзе гутарка.

І ў мамы, і ў дзетак
Адзенне з манетак. (Рыбы)

 

4 Арфаграфічная размінка

– Каб рыбу есці, трэба ў ваду лезці. – Растлумачце сэнс гэтай прыказкі. Знайдзіце літары у, ў. Назавіце гукі.

 

5 Хвілінка чыстапісання

р ры
рыбы рыбак рыбалка  рыбны

– Вусна складзіце сказы з гэтымі словамі.                                                          

 ПЛ     ПЗ

      

6 Работа над тэмай

– Прачытаем правіла на старонцы 100.

У некаторых словах, якія прыйшлі ў нашу мову з іншых моў, літара ў не пішацца пасля галосных. Напрыклад: страус, соус, шлагбаум, лінолеум, акіянарыум, ток-шоу. Іх напісанне трэба правяраць па арфаграфічным слоўніку.

– Калі ў не пішацца пасля галосных?

– На старонцы 99 дадзена новае слоўнікавае слова – акварыум. Давайце прачытаем ў тлумачальным слоўніку, што яно азначае (Штучны вадаём або шкляная пасудзіна для ўтрымання і гадоўлі рыб, водных жывёл, раслін).

– Запішыце ў сшыткі слова акварыум, падкрэсліце літару у. Вусна складзіце сказы з гэтым словам.

– А цяпер я вам прапаную пазнаёміцца са слугамі Вадзяніка. Спачатку вы павінны выбраць толькі тыя гексы, на якіх адлюстраваны рыбы, што водзяцца ў вадаёмах Беларусі.  

 

 

 

 

– Чаму гэтыя гексы вы не выкарысталі? (Акула і рыба-піла не водзяцца ў беларускіх вадаёмах.)

– Растлумачце, чаму ў адных выпадках напісана літара ў, а ў другіх – у.

– Запішыце назвы рыб у алфавітным парадку ў сшытак. (Праверка выканання задання.)

  Пр       А

    

Фізкультхвілінка

Рыбкі плаваюць, ныраюць,
Пагуляць бы ім адно.
То зыдуцца, то разыдуцца,
То апусцяцца на дно.

 

Работа ў парах

Практ. 146, с. 101.

Прачытаць. Дапоўніць выдзелены сказ назвамі рыб (па малюнках). Растлумачыць правапіс літар у і ў. Запісаць выдзелены сказ.

 Пр
   

      

Гульнявое практыкаванне “Рыбалка”

– Я прапаную вам адправіцца на рыбалку. На стале ляжаць малюнкі рыб розных памераў, на адваротным баку напісаны заданні. Выберыце тую рыбку, якую б вы хацелі злавіць, але помніце, што чым большая рыба, тым складаней заданне.

 

Заданне 1.

Запішыце словы ў тым парадку, у якім яны павінны быць у сказах.

1. … – гэта шкляная пасудзіна для ўтрымання і гадоўлі рыб, іншых водных жывёл, раслін. 2. Той, хто разводзіць акварыумных рыб, – … .

Словы для даведкі: акварыуміст, акварыум.

– Якія асаблівасці правапісу у вы заўважылі ў гэтых словах? (Пасля галосных не пішацца ў, таму што гэтыя словы прыйшлі ў нашу мову з іншых моў.)

Заданне 2.

Прачытайце. Выберыце літары, якія неабходна ўставіць у словы. Спішыце першы сказ.

У аквары(у/ў)ме гупі
падабаецца быць гр(у/ў)пай.
Між раслін, як нідзе,
ім так хораша ў вадзе.

Заданне 3.

Устаўце ў словах літары у або ў. Падкрэсліце ў словах літару ў.

Тата падары..  Па..ліку  аквары..м з рыбкамі. Хлопчык за..сёды кармі..  іх, мяня..    у аквары..ме вад.. .

 Пр
   

      

7 Дамашняе заданне

Практ. 147, с. 102.

 

8 Вынік урока

– Чым адрозніваюцца гукі [у], [ў]? Назавіце словы з гукам [ў]. Калі пішацца літара ў? У якіх выпадках ў пасля галосных не пішацца?

– Ацаніце сваю работу на ўроку на нашым “чароўным камп’ютары” зялёнай мышкай, параўнайце выніковую адзнаку з прагназуючай.

 

9 Рэфлексія

– На дошцы размешчаны акварыум, побач – рознакаляровыя рыбкі. Калі вы добра засвоілі правапіс ў, выберыце рыбку большага памеру, калі вам над гэтай тэмай яшчэ трэба папрацаваць – меншага, а калі правапіс ў выклікае ў вас цяжкасці, выберыце рыбку сіняга колеру.

 

Поделиться ссылкой:

Всю ответственность за содержание сведений в методических и информационных материалах, а также за соблюдение авторских прав несут авторы публикаций.

Добавить комментарий