Асаблівасці будовы клетак пракарыёт і эўкарыёт, 11-ы клас

- 9:40II И III СТУПЕНИ, БИОЛОГИЯ, Биология. Сценарии, Методичка

Мэта: сфарміраваць уменне вызначаць рысы падабенства і адрознення эўкарыятычных і пракарыятычных клетак.

Вольга ТАЛЕРАВА,
настаўнік хіміі і біялогіі
ДУА “Пінкавіцкая сярэдняя школа імя Якуба Коласа”
Пінскага раёна,
Брэсцкая вобласць

 

Мэта: сфарміраваць уменне вызначаць рысы падабенства і адрознення эўкарыятычных і пракарыятычных клетак.

Задачы:    

– пашырыць і паглыбіць веды праз параўнанне пракарыятычнай і эўкарыятычнай клетак;

– працягнуць развіццё навучальна-інтэлектуальных уменняў (вылучаць галоўнае і істотнае, усталёўваць прычынна-выніковыя сувязі);

– выхоўваць адказнасць, арганізаванасць, цікавасць да прадмета;

– спрыяць развіццю камунікатыўных і аналітычных здольнасцяў у навучэнцаў.

Тып урока:  камбінаваны.

Абсталяванне: плакат “Будова бактэрый”, плакат “Будова расліннай і жывёльнай клеткі”, падручнік па біялогіі для 11-га класа, працоўныя лісты з заданнямі ўрока (Дадатак), пірамідкі з цукеркамі.

 

Ход урока

1 Арганізацыйны момант

– Добры дзень! Дэвізам нашага сённяшняга ўрока будуць наступныя словы Вінсана Браўна: “Замацаванне ведаў падобна ўзросту дрэва. Паступова на ім растуць новыя галіны, павялічваецца таўшчыня ствала”. Таму я жадаю вам, каб вашы веды, патэнцыял і магчымасці павялічваліся і прымнажаліся.

 

2 Паведамленне тэмы і мэты ўрока

– Біялогія – гэта цудоўная навука, якая дае магчымасць убачыць не толькі вялікія арганізмы, якія жывуць на нашай планеце, а таксама ўбачыць саму клетку, вывучыць яе будову і паназіраць за працэсамі жыццядзейнасці клеткі. А зараз пазнаёмімся з тэмай нашага ўроку: “Асаблівасці будовы клетак пракарыёт і эўкарыёт”. Сёння мы пройдзем некалькі станцый, з дапамогай якіх даведаемся многа новага і абагульнім свае веды.

 

3 Праверка дамашняга задання

– Першая станцыя “Мае веды”. Зараз мы з вамі праверым дамашняе заданне і ўспомнім асноўныя паняцці, якія нам спатрэбяцца для работы на сённяшнім уроку.

Вучні адказваюць на пытанні (Дадатак).

 

4 Вывучэнне новай тэмы

– Наступная станцыя “Пракарыятычныя і эўкарыятычныя клеткі”. Усе пракарыятычныя клеткі не маюць аформленага ядра. У цытаплазме пракарыятычнай клеткі размешчана кальцавая малекула ДНК – бактэрыяльная храмасома. У клетках бактэрый, акрамя храмасом, знаходзяцца невялікія малекулы ДНК – плазміды. Паверхневы апарат складаецца з клетачнай сценкі і цытаплазматычнай мембраны (плазмалемы). Будова цытаплазматычнай мембраны такая, як і ў эўкарыёт. Клетачная сценка падобна на раслінную, але пабудавана з пекцінам і мурыінам.

Клеткі пракарыёт маюць рыбасомы, але адсутнічаюць мембранныя арганоіды. Іх функцыю выконвае мезасома – гэта ўпячванне мембраны. Пракарыёты могуць мець органы руху – жгуцікі і раснічкі. Многія з’яўляюцца анаэробамі, гэта значыць, што ім не патрэбны малекулярны кісларод. Дрэнныя ўмовы жыцця яны пераносяць у стадыі споры. Часцей усяго размнажаюцца бясполым шляхам (бінарным дзяленнем), пры палавым – адбываецца абмен часткамі бактэрыяльных храмасом або плазмідамі.

Зараз мы з вамі звернемся да нашага падручніка, адкрываем с. 81, звяртаем увагу на будову пракарыятычных клетак, пасля выканаем першае практыкаванне на рабочых лістах. У гэтым практыкаванні неабходна раскрыць дакладную характарыстыку пракарыятычных клетак, абвядзіце правільныя сцвярджэнні.

Вучні самастойна чытаюць і выконваюць практыкаванне.

Заданне. Раскрыць дакладную характарыстыку пракарыятычнай клеткі (Дадатак).

– А зараз мы праверым правільнасць выканання практыкавання. Па ланцужку зачытвайце па адным сцвярджэнні і скажыце, ці з’яўляецца яно правільным.

Вучні правяраюць выкананае заданне.

– Эўкарыятычныя клеткі маюць ядро, якое адказвае за працэсы жыццядзейнасці, у якім знаходзіцца спадчынны апарат арганізма, а таксама мноства арганоідаў, якія выконваюць розныя функцыі. Большасць эўкарыётаў з’яўляюцца аэробамі, гэта значыць, што выкарыстоўваюць у энергетычным абмене кісларод. А зараз параўнаем будову эўкарыятычнай і пракарыятычнай клетак. Запоўніце будову клетак, а таксама зрабіце вывад аб будове.

Заданне. Параўнайце будову пракарыятычнай і эўкарыятычнай клеткі (Дадатак).

– З дапамогай схем праверым практыкаванне (адзін вучань адказвае).

– Які вывад неабходна зрабіць пра будову клетак? (Вучні фармулююць вывад, пасля выканання практыкавання).

– Наступная станцыя “Жывыя арганізмы”. Мы павінны ўспомніць, якія царствы жывых арганізмаў мы ведаем.

Заданне. Запоўніце схему “Царства жывых арганізмаў (Дадатак).

Вучні адказваюць на пытанне, а пасля запаўняюць схему.

– Яшчэ ў старажытнасці людзі дзялілі ўсе жывыя арганізмы на жывёлы і расліны. Арыстоцель класіфікаваў жывёл у сваёй працы “Гісторыя жывёл”, а яго вучань Тэафраст напісаў раўналежную працу пра расліны “Гісторыя раслін”.

Карл Ліней заклаў асновы сучаснай бінарнай наменклатуры. Ён дзяліў усе жывыя арганізмы на два царствы: царства жывёл (лац. Regnum Animale) і царства раслін (лац. Regnum Vegetabile); пры гэтым ён вылучаў паралельна з імі таксама царства мінералаў (лац. Regnum Lapideum).

Дзякуючы развіццю мікраскопаў, навукоўцы змаглі выявіць істотныя адрозненні паміж аднаклетачнымі арганізмамі: адны з іх мелі ядро (эўкарыёты), а іншыя не (пракарыёты). Навукоўцы разумелі, наколькі грыбы, якія ўваходзілі ў царства раслін, адрозніваюцца ад іншых раслін. Эрнст Геккель прапаноўваў перанесці грыбы з царства раслін у царства Пратысты, аднак неўзабаве перадумаў і сам абверг сваю ідэю. Роберт Уітэкер прапаноўваў вылучыць грыбы як асобнае царства. У 1969 годзе ён прапанаваў новую сістэму класіфікацыі з пяццю царствамі, якая карыстаецца папулярнасцю і цяпер.

– А зараз выканаем наступнае практыкаванне, у якім успомнім характарыстыкі клетак розных царстваў.

Заданне. Выявіце суадноснасці (Дадатак).

Вучні выконваюць наступнае практыкаванне, а пасля разам яго правяраем.

 

5 Фізкультхвілінка

– Вельмі добра папрацавалі, а зараз разам адпачнём. Мы з’явіліся на станцыі “Здароўе – наша багацце!”.

Настаўнік праводзіць фізкультхвілінку.

Трошкі мы стаміліся –
Але не зусім…
Вочкі ў нас закрыліся.
Дапаможам ім?!
Будзе ў нас зарадка
Зараз для вачэй.
Каб была разрадка,
Зробім так хутчэй.
Вочы паднімаем,
Але не глядзім.
Потым – апускаем.
Так карысна ім.
У бакі паводзім,
Уверх і ўніз яшчэ.
Разы тры так зробім –
І вачам лягчэй.

 

6 Замацаванне ведаў

– Зараз мы аказаліся на апошняй станцыі, якая называецца “Прыехалі”. На гэтай станцыі мы выканаем апошняе практыкаванне, у якім неабходна запоўніць пропускі.

Заданне. Запоўніце пропускі ў тэксце (Дадатак).

 

– Ці засталіся ў вас пытанні па тэме сённяшняга ўрока?

Вучні задаюць пытанні і разам з настаўнікам адказваюць на іх.

 

7 Дамашняе заданне

§ 15, тэст па спасылцы: https://eior.by/catalog_lecture_by/11-klas/biyalogiya/15.php.

 

8 Рэфлексія

– На вашых сталах ляжаць пірамідкі, адкрыйце іх. У кожнай пірамідзе знаходзіцца па тры цукеркі рознага колеру: чырвоная, жоўтая і зялёная. Падыміце чырвоную, калі вам было вельмі цяжка на ўроку, жоўтую, калі вам ўсё спадабалася, але былі цяжкасці, зялёную, калі вам ўсё спадабалася і не было цяжкасцей.

 

Поделиться ссылкой:

Всю ответственность за содержание сведений в методических и информационных материалах, а также за соблюдение авторских прав несут авторы публикаций.

Добавить комментарий