План-конспект урока английского языка в 10-м классе по теме «Волонтёрская деятельность»

- 15:27II И III СТУПЕНИ, ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК, Иностранный язык. Сценарии, Методичка

5-й урок в тематическом блоке «Молодежь и общество». При проектировании урока учитывался уровень сформированности языковых навыков и развития речевых умений учащихся, их психологические особенности. Все задания имеют коммуникативную направленность.

Светлана ПАРХИМОВИЧ,
учитель английского языка
ГУО «Средняя школа № 199 г. Минска
имени Пимена Панченко»

 

 

 

 

 

Тема: Youth and Society/ Молодёжь и общество.

Место урока: 5/12.

Тип: комбинированный.

Вид урока: традиционный.

Формы работы: индивидуальная, парная, фронтальная.

Используемые методы: коммуникативный метод, интерактивный метод.

Цель урока: развитие навыков говорения на основе полученной информации в рамках изучения темы «Молодёжь и общество».

Задачи урока

Образовательная: содействовать развитию навыков говорения посредством совершенствования навыков восприятия и понимания речи на слух и навыков чтения.

Воспитательная: способствовать формированию у учащихся нравственных ценностных ориентаций.

Развивающая: содействовать развитию умения правильно обобщать данные и делать выводы.

Оборудование: наглядный материал, планшеты, компьютер.

Дидактическое оснащение: учебник «English 10. Student’s book» (Н.В.Демченко, Э.В.Бушуева, Т.Ю.Севрюкова, Н.В.Юхнель); дидактические и раздаточные материалы, видеофильмы.

 

Ход урока

I Организационно-мотивационный этап

Приветствие. Введение в тему. Постановка цели и задач урока. Мотивация учащихся к деятельности на достижение цели урока.

– Good morning, students! Glad to see you. How are you today?

– Now we are going to see a short video and you’ll try to guess the topic of our lesson. Pay attention to the quote by Aristotle.

https://www.youtube.com/watch?v=chAqziP7KIg&t=2s

«Find Meaning and Happiness through Volunteering/ George Tavola/ TEDxAlLugtaED» (время записи 3.15-4.10)

– Please finish the speaker’s statement.

In my experience the single best way to serve others is by…(volunteering)

– What do you think we are going to speak about today? What is the topic of our lesson?

– Yes, you are right. Today we are going to improve and develop our speaking, listening and reading skills on the topic «Volunteering ». By the end of the lesson you will be able to speak about the activities, the importance and benefits of volunteering in the life of society.

 

Речевая зарядка. Совершенствование навыков говорения

– You can see the quote by Aristotle. Finish it, please.

Happiness and fulfillment are achieved by … (loving) rather than by… (being loved).

 – Why do people help other people? (Работа по цепочке с вопросом, почему люди помогают другим людям).

 

II Операционно-познавательный этап  

Проверка домашнего задания. Выявление уровня сформированности лексических навыков                       

– Now we’re going to check your home task. You were to do ex.2, p. 114. Do the test. Fill in necessary words in the sentences from your home text (Appendix 1).

 

Развитие навыков восприятия и понимания речи на слух

 – We’re going to watch the short animated film «Why be a Volunteer».  https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=2szQhR4oZtA&t=4s

Учащиеся смотрят несложный фильм о волонтёрах и отвечают на вопросы учителя, чтобы потом было легче понять текст для чтения и выйти на этап обсуждения проблемы. На доске вопросы к видео и слова-подсказки соответствующего цвета для ответа (Appendix 2).

 

Развитие навыков чтения

– Let’s read the text about volunteering. Ex.1, p. 117. Each of you will read only one paragraph, then tell us about it. We will guess which of the volunteer projects in you are speaking about.

Учащиеся читают только об одном волонтёрском проекте, рассказывают о нём, все остальные подбирают ему название из списка на доске (Appendix 3). 

 

Физкультминутка

– It’s time to have a rest. Let’s do some exercises for our eyes.

 

Развитие навыков монологической речи учащихся с использованием интеллектуальных карт

– It’s time to sum up. Create a mind-map using the information which you have just learnt. You must explain why volunteering is important, what spheres of social life volunteers can take part in and what you are planning to do in this direction.

 

III Рефлексивно-оценочный этап

Рефлексия

– Let’s think what we can do as volunteers. Take your cards and fulfil them in pairs.

Учащиеся работают в парах, получают карточки и предлагают, что они могут сделать и для кого (Appendix 4). 

– You’ve done a great job today. What emotions do you feel at the end of the lesson? Why? (Appendix 5/таблица на доске)

Объяснение домашнего задания

– Your home task is ex.4а, b, p. 140. You are to read the text and answer the question.

Выставление отметок с комментированием

– You have worked well during the lesson. Your marks are …. Thank you for the lesson! Good-bye!

 

 

Appendix 1

1. Giving a helping hand can be … for both you and the person who receives help.
2. … if you prefer to help someone by yourself or choose a charity to help you.
3. A charity is … in finding the right people that need your help.
4. … money if you don’t have a great deal of time to help someone in person.
5. … organisations accept many household items that you may not need any longer.
6. Some people may be … if you offer help.
7. Don’t expect anyone to … your help.
8. If you are helping for complements or …, you may be disappointed.
9. Giving a helping hand can be good for both you and the person who receives your ….
10. A charity means finding the right people that live in … or need your help.

 

Appendix 2

Why do people become volunteers?
Who are volunteers?
What can you do as volunteers?
can change life
emergency services
working people
teaching
learn new skills
food and hospitalities 
students
helping people with disabilities
meet new people
professionals 
giving animals a second chance
challenge
young people
have fun
make a difference 
retirees
sport

 

Appendix 3

1. Homeless Shelters.
2. Food Banks.
3. State Parks.
4. Libraries.
5. Helping Others Learn to Read,
6. Hospitals.
7. Senior Citizen Centres.
8. Animal Centres.
9. Red Cross.
10. Web Site Creation.

 

Appendix 4

What can you do?  
For your parents  
For your classmates  
For your city  
For old people  
For your school  
For a charity  

 

 Appendix 5

What emotions do you feel? Why?

I feel ….                           

happy
satisfied
prou
surprised
excited
inspired
confident

bored
dissatisfied
irritated
annoyed
sad
scared

 

 because I…                     have worked hard

                                         have answered properly

                                         have got a good (bad) mark

                                         have spoken English well

                                         have spoken English badly

                                         have learnt a lot

 

 

Why do people become volunteers?

Who are volunteers?

What can you do as volunteers?

Can change life learn new skills meet new people challenge have fun make a difference working people students  professionals young people retirees sport

Emergency services teaching food and hospitalities helping people with disabilities giving animals a second chance.

 

Поделиться ссылкой:

Всю ответственность за содержание сведений в методических и информационных материалах, а также за соблюдение авторских прав несут авторы публикаций.

Добавить комментарий