Внеклассное мероприятие является одним из элементов патриотического воспитания и формирования общечеловеческих ценностей и может проводиться на всех уровнях изучения английского языка с учетом возрастных и программных требований.
Юлия АТАБЕКЯН, Екатерина ЗЕНЬКОВИЧ,
учителя английского языка
УО «Климовичская районная государственная гимназия имени И.С.Николаева»,
Могилевская область
С учётом особенностей культуры нашей страны и изучаемого языка, на основе межкультурного взаимодействия учащимся было предложено много увлекательных заданий: проекты, театральная постановка, конкурсная программа, интерактивные игры. Это способствовало развитию у детей навыков общения, совместной деятельности, проявлению их личных качеств. В течение мероприятия для активизации познавательной деятельности использовались разные формы работы: фронтальная, групповая; методы: словесный (беседа, понятия), наглядный, рефлексия.
На подготовительном этапе учащимся было предложено самостоятельно подобрать костюмы героев инсценировки. Также с помощью учителей дети подготовили декорации. Некоторые ученики изъявили желание подготовить видео для мероприятия. Для детей были подготовлены вопросы (викторина), за ответы на которые они должны получать деталь мозаики. Получив все детали мозаики, учащиеся должны сложить из них картину – один из символов Беларуси (василек). Мероприятие строилось на рассказах детей (монологическая речь) и ответах на вопросы викторины.
Класс: 6-й.
Тема: «Belarus is the Kingdom of Tales». («Беларусь – королевство сказок»).
Цель: развитие коммуникативной компетенции учащихся.
Задачи
Образовательные:
– способствовать повторению и активизации лексического материала по теме и его применению в различных ситуациях (играх, загадках);
– способствовать совершенствованию навыков устной речи, а также речевого этикета;
– способствовать расширению словарного запаса и умению использовать его в речевых структурах;
– тренировать навыки восприятия и понимания речи на слух.
Развивающие:
– содействовать развитию умения работы в группах, в команде, развитию памяти, внимания, логического мышления, способности к языковой догадке, ассоциативного мышления и фонематического слуха;
– активизировать у учащихся творческие способности при подготовке и проведении мероприятия.
Воспитательная:
– способствовать развитию интереса к изучению английского языка, любви к чтению, чувства коллективизма, чувства гордости и любви к своей к своей Родине, чувства патриотизма и любви к родному языку.
Форма проведения: викторина с элементами инсценировки.
Материалы и оборудование: картинки с изображением достопримечательностей Беларуси, карточки с заданиями, декорации и костюмы для инсценировки сказки на английском языке, интерактивная доска, проектор, мультиборд, мультимедийная презентация, флажки (белорусская символика), призы.
Ход мероприятия
I Организационный момент
Narrator 1. Good morning, boys and girls.
Narrator 2. Good morning, our dear guests!
Демонстрируется видеоролик о Беларуси.
Narrator 1. Today we are going on a trip to the wonderful country of Belarus. You’ll meet your favorite fairy tale characters.
Narrator 2. I’m sure, all children like to read fairy tales or to listen to them.
(Слайд 2)
Narrator 1. Dear, friends! We have an unusual lesson today. Something has happened in the fairy land. Let’s watch this tale. Look at the stage. (Слайд 3)
II Инсценировка сказки Snow White (Слайд 4)
Narrator 2. Many years ago in the winter the Queen had a baby.
(Слайд 5)
The child was as white as snow and the Queen called her Snow White.
(Слайд 6)
But soon the Queen died and the King married again. The new Queen was a witch. She had a magic mirror. She usually asked…
(Слайд 7)
Queen. Mirror, mirror on the wall.
Among the ladies in this land.
Who is the fairest of them all?
Narrator 1. And the mirror usually answered.
Narrator 2. Young Queen, you are the fairest of them all.
(Слайд 8)
Narrator 1. Soon Snow White grew up and became very beautiful. And then one day the Queen asked…
Queen. Mirror, mirror on the wall.
Among the ladies in this land
Who is the fairest of them all?
Narrator 2. The mirror replied….
Narrator 1. Young Queen, Young Queen,
Among the ladies on this land
You’re very-very nice
But Snow White is more beautiful than you.
(Слайд 9)
Narrator 2. The Queen became very angry. She called a servant and said to him.
Queen. Take this young girl to the forest and kill her. Then I’ll give you a bag of gold.
(Слайд 10)
Narrator 1. They went to the forest.
(Слайд 11)
Servant. I have to kill you.
Snow White. Don’t kill me, please. Take my ring and let me go. I’ll never return home, I promise you.
(Слайд 12)
Narrator 2. So she went alone through the forest and came to a little cottage. Pushchavik lived there.
Snow White. Oh! What a lovely cottage! (She knocked at the door)
Pushchavik. Hello! What’s your name? Who are you? Why did you come to the forest?
Snow White. Hello! My name is Snow White. I came here because my stepmother wanted to kill me.
(Слайд 13)
Pushchavik. Come, stay with us.
(Слайд 14)
But we will call you Kupalinka.
(Слайд 15)
Narrator 1. But one day the Queen looked in her mirror again and asked.
Queen. Mirror, mirror on the wall,
Among the ladies in this land
Who is the fairest of them all?
Narrator 2. And the mirror answered:
Narrator 1. Young Queen, Young Queen
Among the ladies on this land
You’re very -very nice
But Snow White is more beautiful than you.
(Слайд 16)
Queen. I’ll kill the princess!
Narrator 2. She put on a witch’s clothes and went to the forest. She saw the Pushchavik’s cottage. She knocked at the door.
Queen. I’m a poor woman. Can you give me some meat and bread?
Snow White. Of course, I can.
(Слайд 17)
Queen. Thank you very much. You are a very good girl! And this apple is for you.
Snow White. What a lovely apple. Thank you.
Queen. Bye.
Snow White. How nice this apple! I want to taste it. Oh! (Падает)
(Слайд 18)
Narrator 1. Kupalinka will come to life if you do some tasks.
(Слайд 19)
Демонстрируется видеоролик о Беларуси.
(Слайд 20)
Ivanko.
(Идёт читает стихотворение)
Pictures beloved of my native country,
You are my gladness, my pain,
What can it be lures my heart o bounty?
What binds me so with its chain to you…
I hear the ripe harvest in glad conversation,
The quiet complaint of the leas,
The happy drone of tall woods’ murmuration,
The song of the mighty oak-trees.
Narrator 2. Так звучат в переводе на английский язык слова известного белорусского поэта Якуба Колоса. Послушаем, как их написал поэт на родном языке.
(Слайд 21, один из учащихся читает)
Вобразы мілыя роднага краю,
Смутак і радасць мая!
Што маё сэрца да вас парывае?
Чым так прыкованы я к вам…
Чуеца гоман мне спелае нівы,
Ціхая жальба палёў,
Лесу высокага шум-гуд шчаслівы,
Песня магутных дубоў
(Слайд 22)
Narrator 1. Ivanko, who can wake our princess got lost.
Ivanko. Hello, children!
(Слайд 23)
The angry witch put me into the mystery wood. Can you help me? To come out of the wood you need to do some tasks.
III Проведение конкурсов
Narrator 2. We have two teams. Let’s guess your names. Take one of the envelopes and collect the words. These words will be the names of your teams.
(Принц отдает конверты. Команды собирают из разрезанных букв названия команд STORKS, BISON).
Are you ready with your words? Read it, please.
(Слайд 24)
The name of your team is STORKS. And your team is BISON
You will do some tasks.
(Слайд 25)
Narrator 1. Let’s start.
(Слайд 26)
Do you know any facts about Belarus? Then show your knowledge. Read the statement if you agree with it write true or correct it if you disagree.
1. Grodno is the capital of Belarus. (False. Minsk is the capital of Belarus.)
2. Minsk is the biggest city. (True.)
3. The nature of Belarus isn’t beautiful. (False. The nature of Belarus is beautiful.)
4. One of the symbols of Belarus is the stork. (True.)
5. There are no lakes in Belarus. (False. There are a lot of lakes in Belarus.)
6. There is only one castle in Belarus. (False. There are some castles in Belarus.)
7. There are no places of interest in Belarus. (False. There are a lot of places of interest in Belarus.)
(Слайд 27)
Narrator 2. Well done. Let’s guess what we are going to talk about next.
(Слайд 28)
Narrator 1.
Непаседа, даўгацыбы бусел-
Даўняе вясны забыты сон.
… Я злавiць яго за хвост цягнуся,
Дражнiцца i ўцякае ён.
Narrator 2. Так писал Рыгор Бородулин. Его стихи были переведены на английский язык тоже. Послушаем, как это звучит.
(Один из учеников читает, Слайд 29)
Restless stork,
With legs so thin and frail-
Long-forgotten dream
Of spring’s past day.
… I shall try to catch it by its tail-
But it teases me and flies away.
Narrator 1. And your next task is to find eight symbols of Belarus: draniki, bison, stork, cornflower, flag, anthem, Naroch, castle (Слайд 30)
If you are ready, raise up your hand.
Keys (Слайд 31)
Narrator 1. Look at the blackboard and match pictures with their names. (На доске картинки достопримечательностей Беларуси и карточки с их названиями).
(Слайд 32)
Memorial Complex “Brest Hero-Fortress”
Memorial complex “Khatyn”
The White Tower of Kamenets
The National Library of Belarus
Mir Castle
Nesvizh Castle
Belovezhskaya pushcha
Saint Sophia Cathedral
(Слайд 33)
Narrator 2. Your next task is to guess the words by definitions and answer the questions about them. Write down your answers.
(Слайд 34)
1. A patriotic hymn or other song adopted by a nation for use during public or state events ___________________________________________
2. What arethe first two words of it in Belarus? ________________
3. A plant with pale blue flowers grown to make linen, its seeds are used to make oil _________________________________________
4. What another plantis a symbol of Belarus? _____________
5. A long narrow section different in colour from the background (фон) __________________
6. How many of them are there on thenational flag of Belarus? ______________________________________
7. An official image (a picture) used by a country as a symbol of its nation. __________________
8. The dividing line between two countries________________
9. What countries lie to the north-west of Belarus?_________
Narrator 1. Do you know our proverbs well?
Your task is to match the proverbs with their Belarusian translation.
https://learningapps.org/watch?v=p4fchnmo324
(Слайд 35)
Choose one person who will go to the blackboard and will do this task.
1. Кiдаць словы на вецер. Speak to the wind.
2. Якое дрэва, такiя i адросткi. The tree is known by its fruit.
3. Звычка – другая натура. Habit is the second nature.
4. Што край – то звычай. Every country has its customs.
5. Здароўе мiлей за грошы. Health is better than wealth.
6. Па адзеннi сустракаюць, Clothes make the man.
па розуму праважаюць.
7. Два вокi бачаць больщ, чым адно. Two heads are better than one.
8. Лепей верабей у руцэ, A bird in a hand is worth two in the bush.
чым жораў у небе.
9. Перш чым параiць, падумай. Think before you leap.
10. Сябры пазнаюцца ў бядзе. A friend in need is a friend indeed.
11. Жаба свае балота хвалiць. Every bird likes its own nest.
12. Усюды добра, а дома лепей. East or West, home is best.
(Слайд 36)
Narrator 1. Your next task is to put sentences in the logical order to make a text about Belarus:
1. Belarus is in Eastern Europe.
2. The capital of Belarus is Minsk.
3. The area of Belarus is more than 200 thousand sq./km.
4.The population of the country is about 10 million people.
5. Belarus is famous for its nature.
6. There are a lot of lakes and rivers in Belarus.
1. Belarus is a European country.
2. It consists of 6 regions.
3. The capital of Belarus is Minsk.
4. Minsk is the biggest city.
5. The nature of Belarus is very beautiful.
6. There are a lot of places of interest in Belarus.
Are you ready?
(Слайд 37)
Narrator 1. And the last task is to draw something about Belarus and tell us about it using your texts.
(Слайд 38)
Пока рисуют, звучит песня ВИА “Песняры” “Жураўлi на Палессе ляцяць”. (Слайд 39)
Now let’s check up what you have done.
(Слайд 40)
And show your projects.
Narrator 1. And the last task for you is to make pictures. They will help us to save Kupalinka.
Narrator 2. Show your pictures.
Narrator 1. Great! Take the key and this cornflower. They will help you to save Kupalinka.
IV Подведение итогов
(Слайд 40)
Narrator 2. Now it’s time to know who the winner is, let’s listen to our jury.
(Слайды 41, 42)
Команда победителей получает ключ от дома Пушчавика. Они передают его Иванко, и он спасает Купалинку.
(Слайд 43)
В конце мероприятия герои вместе с участниками викторины исполняют песню «I love Belarus».
(Слайд 44)