Размаўляем па-беларуску. Электронны адукацыйны рэсурс для выкарыстання на занятках па адукацыйнай галіне “Развіццё беларускага маўлення” для выхаванцаў сярэдніх і старшых груп

- 16:45II И III СТУПЕНИ, ДОШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ, Дошкольное образование. Авторские пособия, ИКТ, Методичка

Для таго каб заахвоціць дзяцей да вывучэння беларускай мовы, спрыяць выхаванню любові да яе, мы вырашылі стварыць электронны адукацыйны рэсурс “Размаўляем па-беларуску”, які накіраваны на развіццё пазнавальных і моўных здольнасцей у авалоданні беларускай мовай.

 

Марына МАРТУСЕВІЧ, Алена РУДАКОВА,
выхавальнікі дашкольнай адукацыі
ДУА “Смаргонскі дашкольны цэнтр развіцця дзіцяці”,
Гродзенская вобласць

 

 

Праблема развіцця гаворкі і навучання беларускай мове з’яўляецца актуальнай як для дарослых, так і для дзяцей. Засваенне дзецьмі беларускай мовы ажыццяўляецца ў спецыфічнай сітуацыі руска-беларускага блізкароднаснага двухмоўя. Большасць дашкольнікаў з самага нараджэння вучацца гаварыць і думаць на рускай мове, атрымоўваючы вопыт ад дарослых, якія іх акружаюць. У той жа час дзеці даволі рана далучаюцца да беларускай мовы, чуючы яе па радыё, тэлебачанні, ад дарослых і ў дзіцячым садзе, на асобных занятках.

Презентация1 малюнки

Дашкольны ўзрост – гэта перыяд актыўнага засваення дзецьмі гутарковай мовы, станаўлення і развіцця ўсіх яе бакоў: фанетычнага, лексічнага, граматычнага. Паўнавартаснае валоданне роднай мовай у дашкольным дзяцінстве з’яўляецца неабходнай умовай для разумовага, эстэтычнага, маральнага выхавання дзяцей. Чым раней дзеці чуюць беларускую мову, тым вальней яны будуць карыстацца ёй у далейшым.

Для таго каб заахвоціць дзяцей да вывучэння беларускай мовы, спрыяць выхаванню любові да яе, мы вырашылі стварыць электронны адукацыйны рэсурс “Размаўляем па-беларуску” (https://view.genial.ly/6240a267b7a59e0012b901bd/interactive-content-razmalyaem-pa-belarusku), які накіраваны на развіццё пазнавальных і моўных здольнасцей у авалоданні беларускай мовай.

Электронны рэсурс прызначаны для выкарыстання на занятках па развіцці маўлення і маўленчых зносін, “Мастацкая літаратура”; на занятках “Дзіця і грамадства”, “Дзіця і прырода” ў беларускамоўных групах; а таксама для арганізацыі індывідуальнай і групавой работы падчас нерэгламентаванай дзейнасці.

Перад сабою мы паставілі галоўную мэту – стварэнне электроннага адукацыйнага рэсурсу для дзяцей дашкольнага ўзросту, які спрыяе развіццю пазнавальных і моўных магчымасцей у авалоданні беларускай мовай.

Гэты рэсурс дапамагае вырашаць шэраг задач, якія адпавядаюць праграме дашкольнай адукацыі:

– развіваць пазнавальныя і моўныя здольнасці, назіральнасць адносна моўных з’яў;
– фарміраваць зносіны на беларускай мове, уменне звяртаць увагу на моўныя асаблівасці беларускай мовы ў параўнанні з рускай, навыкі разумення беларускай мовы;
– выхоўваць станоўчыя каштоўнасныя адносіны дзяцей дашкольнага ўзросту да беларускай мовы.

Адукацыйны электронны рэсурс уяўляе сабой набор з шасці інтэрактыўных плакатаў, створаных у сэрвісе Genially, які з’яўляецца альтэрнатывай PowerPoint. Для зручнага выкарыстання створана галоўная старонка, на якой размешчаны спасылкі на кожны плакат. На плакаце размешчана інтэрактыўная навігацыя: інтэрактыўныя кнопкі пераходу, анімацыя, спасылкі на відэафрагменты, аўдыязапісы, інтэрактыўныя дыдактычныя практыкаванні, тэкставыя дакументы.

Напрыклад, на плакаце “Свойскія і дзікія жывёлы” можна ўбачыць спасылкі на практыкаванні, створаныя ў сэрвісе LearningApps (“Хто дзе жыве?”, “Жывёлы і іх дзеткі” і г.д.), спасылкі на відэа, якія знаёмяць дзяцей з назвамі жывёл на беларускай мове, а таксама відэа, якія звяртаюць увагу дзяцей на моўныя асаблівасці ў параўнанні з рускай мовай (несупадзенне роду і ліку назоўнікаў). Прапануюцца казкі, загадкі, вершы па тэме. Насупраць жывёл размешчаны аўдыядарожкі з агучваннем назвы жывёлы на беларускай мове.

Плакат “Мая Радзіма Беларусь” выконвае не толькі навучальную і пазнавальную функцыю, але і служыць сродкам, які стварае ўмовы для выхавання ў дашкольнікаў пачуцця патрыятызму, што вельмі актуальна ў наш час. Дзеці знаёмяцца з дзяржаўнымі сімваламі Беларусі на зразумелай ім мове (частка відэафрагментаў запісана намі асабіста), а таксама і з прыроднымі сімваламі Беларусі. Знаёмяцца з выдатнымі мясцінамі рэспублікі, наведваючы віртуальныя экскурсіі. Ёсць магчымасць праслухаць вершы, песні пра Бацькаўшчыну. Прапануецца праслухаць верш для завучвання на памяць, папрацаваць з онлайн-размалёўкамі па тэме. На кожнай старонцы таксама размешчана спасылка на беларуска-рускі слоўнік, дзе можна знайсці значэнне незразумелага слова.

Старонка “Беларуская творчасць” у большай ступені прысвечана беларускаму фальклору, які з’яўляецца бясцэнным нацыянальным багаццем. Дзецям прапануецца пазнаёміцца з калыханкамі, забаўлянкамі, лічылкамі, песенькамі, народнымі казкамі. Знаёмства з беларускім фальклорам з самага дзяцінства дапамагае не толькі авалодаць роднай мовай, але і дакрануцца да гістарычнай памяці народа.

Змест плакатаў падабраны і створаны з улікам узроставых асаблівасцей дзяцей сярэдняга і старэйшага дашкольнага ўзросту, а таксама ў адпаведнасці с вучэбнай праграмай дашкольнай адукацыі.

Электронны адукацыйны рэсурс “Размаўляем па-беларуску” створаны пры дапамозе сэрвісаў Google, YouTube, LearningApps, TinyTap, Genially, сайта zakraski.ru.

Дзеці нашай групы з вялікім задавальненнем і зацікаўленасцю вывучаюць беларускую мову на занятках і дома разам з бацькамі, выкарыстоўваючы інтэрактыўныя плакаты “Размаўляем па-беларуску”.

 

Поделиться ссылкой:

Всю ответственность за содержание сведений в методических и информационных материалах, а также за соблюдение авторских прав несут авторы публикаций.

Добавить комментарий