Глядзіце матэрыял да ўрока па спасылцы: https://ng-press.by/2023/08/10/razvitstsyo-paznavalnaj-aktyunastsi-vuchnyau-na-urokah-belaruskaj-litaratury-praz-vykarystanne-interaktyunyh-metadau-navuchannya/
Таццяна ЛОЙША,
настаўнік беларускай мовы і літаратуры
ДУА “Сярэдняя школа № 41 імя А.М.Кузняцова г. Гродна”
Мэты і задачы: абагульніць і праверыць веды вучняў па казцы У.Караткевіча “Нямоглы бацька”, удасканальваць уменне аналізаваць празаічныя творы, узбагачаць слоўнікавы запас вучняў, вучыць суадносіць учынкі герояў з матывамі іх паводзін, вучыць даваць маральную ацэнку негатыўным паводзінам героя; развіваць пазнавальную актыўнасць вучняў, уменне выказваць свае думкі і даваць ім абгрунтаванне; выхоўваць пачуццё любові да бацькоў, пачуццё адказнасці і клопату за састарэлых людзей.
Абсталяванне: падручнік “Беларуская літаратура” для 5-га класа, партрэт У.Караткевіча, “астравы”, фотавыстава “Мае сваякі”, лодка, лісты А4 з надпісамі герояў, вердыкт-прыгавор.
Ход урока
1 Арганізацыйны момант
Добры дзень! Сядайце, калі ласка. З якім настроем вы прыйшлі сёння на ўрок? Давайце з добрым і бадзёрым настроем працягнем наша падарожжа па загадкавай і чароўнай краіне. Паспрабуйце расшыфраваць яе назву (прыём “Расшыфроўшчыкі”):
Адказ: Літаратура.
2 Праверка дамашняга задання
Якім было ваша дамашняе заданне?
Сапраўды, хачу звярнуць вашу ўвагу на фотавыставу, якую мы разам з вамі падрыхтавалі. Скажыце, калі ласка, каму прысвечана фотавыстава? А як можна адным словам назваць нашых бабуль і дзядуль? Якія яны, вашы блізкія? Некаторыя з вас прысвяцілі невялікія вершы сваім родным. Падзяліцеся сваёй творчай работай (прыём “Творчая работа”).
Сёння свята ў нашай хаце –
Дзень нараджэння адзначае маці.
Я скажу ёй многа слоў
Пра сваю вялікую любоў.
Мой дзядуля – трактарыст,
Тата – лепшы ў горадзе юрыст.
Мая мама – добры лекар.
А бабуля – смачны пекар.
3 Падрыхтоўка да ўспрыняцця новага матэрыялу
У кожнага з нас ёсць папярэднікі, свае продкі, далёкія і блізкія сваякі. Інакш кажучы, кожны з нас мае свой радавод. Паслухайце верш Яўгена Пясецкага “Мой радавод” і запішыце словы-асацыяцыі, якія ў вас узніклі падчас слухання верша (прыём “Асацыятыўнае кола”). (Чытанне верша)
Якія асацыяцыі вы запісалі?
Звярніце ўвагу на дошку. Эпіграфам нашага ўрока з’яўляюцца наступныя словы: “Шануйце дабрыню, хай і слабую. Шануйце мудрасць, хай сабе нямоглую. Насіце на руках бацькоў…”. З якога літаратурнага твора ўзяты гэтыя радкі? Са зместам гэтай казкі мы пазнаёміліся на мінулым уроку, а сёння мы звернемся да аналізу вобразаў галоўных герояў твора, адкажам на пытанне: у чым маральная выснова казкі, яе гуманістычны пафас.
4 Вывучэнне новай тэмы
У самым пачатку казкі ідзе размова пра нейкі закон.
Што ёсць закон? Як вы разумееце гэта слова? (Закон – гэта агульнапрыняты звычай, абавязковае правіла, якое павінна выконвацца ўсімі).
Вакол якіх персанажаў твора разгортваюцца асноўныя падзеі? Расстаўце герояў па вуглах фігуры ў сваіх сшытках.
Закон выпрабоўваў герояў. Пра які звычай расказвае ў творы У.Караткевіч? Якія эпітэты характарызуюць Закон? (Паганы, дзікі, нялюдскі, жорсткі).
Запрашаю вас папрацаваць у групах. Сядзьце, калі ласка, за сталы, на якіх ляжаць лісты з іменем героя. Адкажыце на прапанаваныя пытанні. (Вучні працуюць у групах).
1-я група – Пятро.
Хто такі Пятро? Што павінен быў зрабіць Пятро паводле Закону? Як паступіў Пятро? Што адчуваў Пятро пасля таго, як пакінуў бацьку ў лесе? Ці шкадаваў Пятро хоць раз, што пакінуў бацьку жывым?
2-я група – Бацька.
Апішыце бацьку. Ці згодны быў ён ехаць у лес? Як паводзіў сябе пры зборах у лес, у час дарогі? Дзе жыў пасля таго, як сын забраў яго з лесу? Якія парады даваў бацька свайму сыну Пятру?
3-я група – Гнат.
Носьбітам якога закона з’яўляецца Гнат? Як раскрываецца яго характар у адносінах да Велікана? Пятра? Знайдзіце ў тэксце азначэнні, якімі У.Караткевіч характарызуе героя.
А зараз прапаную вам размеркаваць эпітэты па “доміках” (прыём “Паштальёны”): мудры, жорсткі, добры, чалавечны, бязлітасны, справядлівы, злы, уважлівы, бясстрашны, пакорлівы, гарласты.
Фізкультхвілінка
Усе мы з вамі патрыёты нашай Радзімы. Давайце ж гэта яшчэ раз дакажам і пакажам.
Хто любіць нашу Беларусь –
Падыміцеся,
Нізка зямлі нашай пакланіцеся –
За шчаслівы дзень учарашні,
І сённяшні, і заўтрашні
Да сонца падцягніцеся,
Улева, управа павярніцеся,
А цяпер сядайце,
Разважаць пачынайце.
Пятро парушыў закон. За гэта ён павінен адказваць перад дзікімі людзьмі. Давайце здзейснім суд над Пятром. (Размеркаванне роляў: абвінаваўцы, абаронцы, суддзя). Вердыкт будзе выносіць сярэдні рад, які павінен уважліва слухаць усе выказванні. Усе гатовы? Пачнём! (ролевая гульня).
Суддзя: Устаць, суд ідзе! Сядайце! Слухаецца справа па абвінавачванні Пятра, які парушыў Закон, пакінуўшы жывым свайго старога і нямоглага бацьку. Паважаны Пятро! Вы парушылі закон і павінны быць пакараным. Што вы можаце сказаць у сваё апраўданне?
Падсудны: Я не лічу сябе вінаватым. Гэты закон несправядлівы. Мой бацька, як і ўсе астатнія старыя людзі, мае права на жыццё і старасць. Я не саромеюся свайго ўчынку і не шкадую аб здзейсненым. Калі забіваць бацьку, то і ўсю маю сям’ю, бо ён – частка сям’і.
Суддзя: Дзякуй, сядайце!
Абвінаваўцы! Што вы скажаце? Чаму Пятро трэба пакараць?
Абвінаваўцы:
-
-
- Ён парушыў Закон, які існаваў спрадвеку.
- Ён падмануў людзей, хаваючы свайго бацьку.
- Ён пайшоў супраць усёй вёскі.
- Ён праявіў сваю слабасць у выкананні Закона.
- Усе так рабілі, і ён павінен быў так зрабіць, пакінуўшы бацьку ў лесе.
-
Суддзя: Абаронцы! Чаму Пятро не трэба караць? Чаму ён павінен застацца героем?
Абаронцы:
-
-
- Пятро сваім учынкам даказаў, што Закон дзікі і жорсткі.
- Ён не хацеў быць дрэнным сынам.
- Як ты паступіш з бацькам, так і дзеці з табой. Такога лёсу сабе Пятро не хацеў.
- Пакінуўшы бацьку жывым, Пятро выратаваў вёску ад голаду і Велікана.
- Ён вельмі любіў бацьку і даказаў гэта сваім учынкам.
- Ён смелы, бо не пабаяўся пайсці супраць усіх.
-
Суддзя: Усім дзякуй за вашыя выказванні “за” і “супраць”. Слухаем прыгавор Пятру.
Прыгавор
Пятро сваім учынкам паказаў жорсткасць, дзікасць і марнасць існуючага закона, праявіў сябе сапраўдным сынам, які любіць, паважае і шануе бацьку. Гэта гуманны ўчынак, за які падсудны павінен быць апраўданы і адпушчаны.
Пятро, мы за вас вельмі рады. Можаце быць вольным
Хто не згодзен з такім рашэннем? Усе згодны!
А цяпер давайце ўявім, што жыццё – гэта акіян. І раптам у гэты акіян Жыцця ўрываецца Закон і рассяляе нашых герояў па трох астравах. Вось гэтыя астравы: востраў Жорсткасці, востраў Мудрасці, востраў Адвагі. Рассяліце герояў па астравах.
Востраў Жорсткасці Востраў Мудрасці Востраў Адвагі
Гнат бацька Пятро
Чаму вы рассялілі герояў менавіта так? Ці далі б вы Гнату лодку, каб ён не загінуў на востраве адзін? Чаму?
5 Падвядзенне вынікаў урока. Рэфлексія
Ці згодны вы з выказваннем “Казка – добрая падказка”? Якую падказку робіць У.Караткевіч нам?
Казка заканчваецца словамі: “І так памёр Закон стары. І так стаў новы Закон”. Якія маральныя прынцыпы, на ваш погляд, будуць характэрны для новага Закона? Пры дапамозе дзеясловаў, запісаных на дошцы, складзіце пункты новага Закону і адпраўце іх сваім бацькам па СМС (прыём “СМС-пасланне”):
Буду паважаць… Цаню… Буду берагчы…
Пастараюся дапамагаць.. Абяцаю прыслухоўвацца… Віншую…
Усім дзякуй! На заканчэнне нашага ўрока паслухайце, калі ласка, цудоўныя словы:
Павагай да людзей і ў дзень будзённы,
І ў святы хай напоўніцца ваш дом.
Тады парог не пераступяць беды,
Сяброўскіх рук адчуеш ты цяпло,
Жыві, твары і мудрасць продкаў ведай:
Пасей дабро – тады дабро пажнеш.
Настаўнік выстаўляе адзнакі за работу на ўроку.
6 Дамашняе заданне
Напісаць казку на тэму “Дапамога”, звязаную з тэмай урока (прыём “Творчая работа”).
1 комментарий на “Распрацоўка ўрока на тэму “Насіце на руках бацькоў…” (на аснове казкі У.Караткевіча “Нямоглы бацька”). 5-ы клас”