На нашым кірмашы. Канспект занятку па адукацыйных галінах “Развіццё маўлення і культура маўленчых зносін” і “Дзіця і грамадства” для выхаванцаў ад 4 да 5 гадоў (сярэдняя група)

- 12:38ДОШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ, Дошкольное образование. Сценарии, Методичка

У матэрыяле прадстаўлены сцэнарый занятку для выхаванцаў ад 4 да 5 гадоў (сярэдняя група) па адукацыйных галінах Развіццё маўлення і культура маўленчых зносін і Дзіця і грамадства”.

 

Наталля КАЗЛОЎСКАЯ,
выхавальнік дашкольнай адукацыі
ДУА “Дзіцячы сад № 6 г. Смаргоні”,
Гродзенская вобласць

 

 

Праграмныя задачы:

– фарміраваць уменне адрознiваць беларускае і рускае маўленне, навыкі ўзнаўлення кароткіх літаратурных твораў на беларускай мове, уменне ўважлiва слухаць мастацкiя творы на беларускай мове, адказваць на пытаннi па iх змесце, уменне называць прадметы навакольнага асяроддзя, матэрыялы, з якiх яны выраблены, уменне правiльна вымаўляць спецыфiчна беларускiя гукі [ч], [г], увесці ў слоўнік дзяцей слова “кірмаш”, выкарыстоўваць формы прывiтання;
– фарміраваць інтарэс да ўдзелу ў разнастайнай сумеснай дзейнасці з аднагодкамі;
– развіваць уменне пры садзейнiцтве дарослага наладжваць беларускамоўныя зносiны па змесце твораў фальклору, элементарныя навыкi зносiн на беларускай мове, самастойна разумець маўленне дарослага, адказваць на яго пытанні;
– развіваць уменне выконваць правілы культуры зносін і паводзін з аднагодкамі і дарослымі, выкарыстоўваючы элементы моўнага этыкету;
– выхоўваць асновы нацыянальнага светапогляду;
– выхоўваць эмацыянальна-пазітыўныя адносіны да Рэспублікі Беларусь.

Матэрыял: дыдактычныя гульні “Назаві па-беларуску”, “Апрані ляльку”, цацкі свойскай жывёлы, макет “Свойская жывёла”, аўдыёзапіс гукаў пеўніка, кошык, цацка пеўніка, шапачка-грушка, беларускія ручнікі, вырабы з саломы, гліны і ільну, схема для завучвання забаўлянкі, пано цягнiка і смайлiкі для рэфлексіі.

Папярэдняя работа: чытанне беларускіх твораў, апавяданняў беларускіх пісьменнікаў, завучванне вершаў, знаёмства з народнымі гульнямі, карагодамі.

 

Ход занятку

 

Выхавальнік:

Добры дзень, мае даражэнькія,
Дарослыя і маленькія!
Усіх вітаю, здароўя жадаю!

Дзеці:

Добры дзень, мы ўсіх вітаем!
Адзін аднаму мы шчасця жадаем.
Добры дзень, добры дзень!
Павітацца нам не лень!
Будзем плённа працаваць,
Адзін аднаму дапамагаць.

Выхавальнік: Адкажыце, у якой краіне мы з вамі жывём? (Мы жывём у Беларусі).

Як называюцца людзі, якія нарадзiлiся і жывуць у Беларусi? (Беларусы).

А на якой мове павінны ўмець размаўляць сапраўдныя беларусы? (На беларускай мове).

Ёсць шмат краін на свеце, але наша самая прыгожая, чыстая, светлая, любая і незалежная. Я прапаную расказаць вершы пра нашу Радзіму.

Дзеці (чытаюць вершы пра нашу краіну)

Блакіт нябёс
Блакіт нябёс, і белы бусел,

І кветкі ў полі, як абрус…
Мой край завецца Беларуссю,
А сам я – хлопчык-беларус. (С.Сокалаў-Воюш)

Беларусачка
Твар румяненькі,

Белая хустачка,
Я ўжо ведаю,
Я – беларусачка!
І хачу
Так, як тата і мама,
Родны край свой любіць
Я таксама! (А.Бадак)

Мой край
Мая зямля, мой родны дом

Завецца Беларуссю.
Я знаю: пад тваім крылом
Заўсёды прытулюся. (В.Бароўская)

Мой край
Куды не глянь – лясы шумяць,

Цвіце за полем гай,
А поле – вокам не абняць,
І гэта ўсё – мой край. (А.Русак)

 

Дыдактычная гульня Назаві па-беларуску

Выхавальнік: Зараз мы з вамі пагуляем у гульню, якая называецца “Назаві па-беларуску”. Я буду называць словы на рускай мове, а вы – перакладаць іх на беларускую.

Конфета – цукерка
Тарелка – талерка
Пальто – паліто
Кукла – лялька
Яблоко – яблык
Кровать – ложак
Кружка – кубак
Платье – сукенка
Дом – хата
Праздник – свята
Базар – кірмаш.

 

Выхавальнік: Сёння я хачу пазнаёміць вас з новым словам – “кірмаш”. Кірмаш – гэта цудоўнае свята, на ім прыгажосці і працы багата. Я запрашаю вас на кірмаш у мінулае. А трапіць туды нам дапамогуць паветраныя шары.

 

Дыхальная гімнастыка

Выхавальнік: Зробім глыбокі ўдых праз нос, выдых праз рот (ш-ш-ш). А зараз нам патрэбна прызямліцца і шарыкі павольна здзімаюцца: (с-с-с). (Дзеці імітуюць надзіманне паветранага шара).

Вось мы і апынуліся на кірмашы. Падыходзьце, калі ласка, да першага гандлёвага раду. Што вы бачыце? (Цацкі). На кірмашы прадавалі цацкі для дзіцячай забавы. Вазьміце ўсе па адной цаццы і назавіце, што гэта і з якога матэрыялу выраблена.

 

Гульня З чаго зроблена цацка?

Дзеці:

Лялька з саломы – саламяная.
Свісцёлка з гліны – гліняная.
Дудка з дрэва – драўляная.
Лялька з ільну – ільняная і г.д.

 

Выхавальнік: Падыходзьце да другога гандлёвага раду. Што тут прадаюць? (Адзенне).

 

Дыдактычная гульня Апрані ляльку

Выхавальнік: Дапамажыце Ясю і Яніне падабраць новае адзенне. (Дзеці бяруць пласкасныя фігуркі адзення, называюць па-беларуску (сукенка, лапці, спадніца, порткі, капялюш і г.д.) і размяшчаюць каля лялек на магнітнай дошцы).

Выхавальнік: На кірмашы не толькі прадавалі розныя рэчы. Яшчэ гулялі, спявалі, весяліліся. Прапаную вам пагуляць у беларускую народную гульню “Грушка”.

 

Беларуская народная гульня Грушка

Мы пасадзім грушку –
Усе, усе!
Няхай наша грушка
Расце, расце.
Вырастай ты, грушка,
Вось такой вышыні;
Вырастай ты, грушка,
Вось такой шырыні.
Вырастай ты, грушка,
Ды ў добры час!
Пакружыся, грушка,
Ты для нас!
А мы нашу грушку
Усе шчыпаць будзем
І ад нашай грушкі
Уцякаць будзем.

Выхавальнік: Падыходзьце яшчэ да аднаго гандлёвага раду. Што тут прадаюць? (Тут прадаюць свойскую жывёлу).

Гульня Свойская жывёла”

Дзеці выбіраюць свойскую жывёлу, называюць яе на беларускай мове, апісваюць.

Сюрпрызны момант (цацка пеўніка ў кошыку, які кукарэкае, аўдыёзапіс).

Выхавальнік: Пеўня можна сустрэць у розных вершах, казках. А зараз мы з вамі паспрабуем вывучыць забаўлянку пра пеўніка.

 

Чытанне забаўлянкі Кукарэку, певунок

Выхавальнік:

Кукарэку, певунок,
Залаценькі чубок,
Пад паветачку пайшоў,
Курку-рабку там знайшоў.
Пачаў курку пытаць,
Ці ўмее чытаць.
– Не чытаю, не пішу,
Толькі яйкі нясу.
Штодзень дзецям нашу
Аж па цэламу кашу.

Гутарка па змесце

– Пра каго расказваецца ў забаўлянцы?
– Як называюць пеўніка?
– Чаму яго называюць певунком?
– Куды пайшоў певунок?
– Каго там знайшоў?
– Што запытаўся певунок у курачкі?
– Што курачка адказвала?

Праца па тэксце (тлумачэнне незнаёмых слоў).

Чытанне твора выхавальнікам па схеме устаноўкай на запамінанне).

Калектыўнае чытанне па схеме

Індывідуальнае чытанне па схеме

Выхавальнік: Вось і скончылася наша падарожжа ў мінулае, на кірмаш. А зараз нам пара вяртацца ў дзіцячы садок. І вернемся мы з вамі на цягніку, правільна вымаўляючы гукі.

Чок-чок-чок, чок-чок-чок.
Едзе-едзе цягнічок.
Чу-чу-чу, чу-чу-чу,
далёка-далёка пракачу.

Выхавальнік:

А зараз адкажыце, калі ласка:
Дзе мы з вамі сёння пабывалі?
Што мы з вамі бачылі?
Пра што новае вы даведаліся?
Што найбольш вас уразіла?

Рэфлексія Цягнічок нашых ведаў

 

Поделиться ссылкой:

Всю ответственность за содержание сведений в методических и информационных материалах, а также за соблюдение авторских прав несут авторы публикаций.

Добавить комментарий