План-конспект урока английского языка в 4-м классе по теме «My Daily Life»

- 11:02II И III СТУПЕНИ, ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК, Иностранный язык в начальной школе, Методичка

План-конспект урока в 4-м классе школ с базовым изучением английского языка. Урок проводится в конце изучения темы «Мой режим дня». Задания и упражнения рассчитаны на учащихся со средним и высоким уровнем владения английским языком на данном этапе изучения.

Ольга ПЕТРОВИЧ,
учитель английского языка

ГУО «Средняя школа № 3 г. Слонима»,
Гродненская область

 

 

Вид урока: традиционный.

Тип урока: урок совершенствования знаний, умений и навыков.

Формы работы: индивидуальная, парная, групповая.

Цель урока: прогнозируется, что к концу урока учащиеся смогут рассказать о своём распорядке дня.

Задачи

Образовательные:

– создать условия для активного речевого взаимодействия учащихся по теме;
– активизировать употребление новых ЛЕ в устной речи;
– способствовать актуализации употребления лексических конструкций через систему упражнений;
– способствовать формированию умений учащихся планировать свое коммуникативное поведение.

Развивающие:

– способствовать развитию у учащихся языковой и контекстуальной догадки.

Воспитательные:

– способствовать формированию осознания учащимися необходимости составления своего распорядка дня и соблюдения его в целях здоровьесбережения;
– содействовать развитию культуры взаимоотношений при работе в парах, группах.

Оборудование: мультиборд, доска, мел, шапочка Пиноккио, видеоролик к уроку.

Дидактическое оснащение: УМК к учебнику 4-го класса, наглядный и раздаточный материал.

 

Ход урока

I Организационный момент. Введение в атмосферу иноязычного общения. Введение в тему урока и определение целей

T: Good morning, dear students! I’m glad to see you!

Ps: Good morning!

T: Let’s do our TEAM CHEER, saying your name and one of your best characteristics. (Учащиеся по очереди подходят к учителю и строят «башню» из больших пальцев, называя своё имя и свою лучшую черту характера).

T: My name’s Olga Valentinovna. I’m wise.

Предполагаемые ответы:
P1 – My name’s Sofiya. I’m clever.

P2 – My name’s Egor. I’m funny.
P3 – My name’s Nastya. I’m nice.

T: And now let’s say magic words all together to achieve best results.

T – Ps:

We are clever, we are nice
We are very – very wise.
We are clever, we are nice
And good luck will come to us.

T: Dear friends, do you often use Google?

Предполагаемые ответы:
P1 – Yes, I do.

P2 – No, I don’t.

T: I use it every day. And now look at the screen I open Google and will type “In the morning I …” Can you guess phrases that it shows?

Предполагаемые ответы:
P1 – In the morning I get dressed.

P2 – In the morning I get up.
P3 – In the morning I have breakfast.

T: You are right. And now let’s see the results that Google shows.

T: And now tell me. What do you usually do in the afternoon?

Предполагаемые ответы:
P1 – I usually have lunch in the afternoon.

P2 – I go for a walk in the afternoon.
P3 – I go to school in the afternoon.

T: And what about evening? What do you usually do in the evening?

Предполагаемые ответы:
P1 – I usually have dinner in the evening.

P2 – I do my homework in the evening.
P3 – I go to bed in the evening.

T: Well, can you guess the topic of our lesson now?

Предполагаемые ответы:
P1 – My daily life.

T: You are right. Today we will revise words on the topic, listen and read the story about a fairy character, speak about your daily life and have a lot of fun. 

 

II Совершенствование лексических и грамматических навыков

T: Let’s look at the clock. We usually plan our day. Say what short word we use with TIME.

Предполагаемые ответы:
P1 – AT

T: You are right. It is the preposition AT. What time is it?

Предполагаемые ответы:
P1 – It’s 14.05.

T: What do you usually do at 14.05?

Предполагаемые ответы:
P1 – I read at 14.05.

P2 – I speak English at 14.05.
P1 – I draw at 14.05.

T: On your desks you have mind maps (Приложение 1). Look through them. Come up to the multiboard, spin the roulette wheel and using the phrases from the mind maps, say what you usually do at this or that time. (онлайн-сервис wordwall.net) https://wordwall.net/resource/37674721

Предполагаемые ответы:
P1 – I usually have breakfast at 10 o’clock.
P2 – I usually take a shower at 21.10.
P1 – I usually play computer games at 12.20.

T: Well-done.

Now you will work in pairs. One of you gets a card with time, the other one- with activities to do at this time. Use your mind map and the questions in it to ask what time it is and say for what actions it is the time (Приложение 2).

Предполагаемые ответы:
P1 – What time is it?
P2 – Its 10.00
P1 – Oh, it’s time to ride a bike.

T: You are so active, clever and wise. But to be so we need a lot of energy that we can get from food. Look at the board. What do you see?

Предполагаемые ответы:
P1– I see a menu (Приложение 3).

T: Right. Choose and say what you can have for breakfast, lunch and dinner.

Предполагаемые ответы:
P1 – I have porridge for breakfast.

P2 – I have pasta and sausages for lunch.
P3 – I have pizza and orange juice for dinner.

T: Excellent!

 

III Восприятие и понимание речи на слух

T: Oh, it’s time to meet our fairy guest. Ariana had a special task to tell a short story about him. Listen to her and guess who it is.

P: He is a boy. He’s got short dark hair, blue eyes, a big mouth and a very long nose.

Предполагаемый ответ:
P1 – Pinocchio

Ученица показывает картинку и прикрепляет её на доску.

1. Предтекстовый этап

T: Now Pinocchio will tell you his story. Listen and be ready to choose the best title. (videos.simpleshow.com)

https://videos.simpleshow.com/z2eGy2JrMR

Pinocchio’s morning. Pinocchios day. Pinocchios life. (Варианты заглавий представлены на доске).

Предполагаемый ответ:
P1 – Pinocchio’s day.

T: Do you agree?
Предполагаемый ответ:
P1 – Yes, I do.

2. Текстовый этап

Listen to his story once again and be ready to fill in the blanks on your cards (Приложение 4).

have breakfast    get    do      make    get    wash    go    have lunch    go    ride    play    have dinner  brush    go

1. I usually …. up at 7 o’clock.
2. I …. my bed and …. my exercises at seven thirty.
3. Then I … … at 8 o’clock in the morning.
4. I … my face, … my teeth and … dressed.
5. I … to school at 9 o’clock.
6. After school I … …. at 2 o’clock.
7. Then I … for a walk, … a bike or … with my friends.
8. I …. at 18.30 in the evening.
9. I usually … to bed at 22.10.
Keys: 1 – get; 2 – make, do; 3- have breakfast; 4 – wash, brush, get; 5 – go; 6 – have lunch; 7 – go, ride, play; 8 – have dinner; 9 – go.

3. Послетекстовый этап

T: And now imagine yourselves a Pinocchio and one by one tell about your daily life, using the exercise on the cards. (Учащиеся выходят к мультиборду и работают с заданием в онлайн-сервисе LearningApps).

https://learningapps.org/watch?v=piz6ozaoj22

T: I’ve got an e-mail from Pinocchio. But the lines of the story are jumbled. Now work in two groups and help me to unjumble it (Приложение 5).

Учащиеся получают текст, разрезанный на части, и ставят предложения в правильной последовательности.

Key:
Hello. My name’s Pinocchio. I usually get up at 7 o’clock. I make my bed and do my exercises at seven thirty. Then I have breakfast at 8 o’clock in the morning. I have porridge, sausages and tea for breakfast. After breakfast I wash my face, brush my teeth and get dressed. I go to school at 9 o’clock. After school I have lunch at 2 o’clock. I have sandwiches and juice for lunch. Then I go for a walk, ride a bike or play with my friends. I have dinner at 18.30 in the evening. I have salad, fish and pasta for dinner. Then I do my homework. At 20.20 I usually take a shower and go to bed at 22.10. And what about you?

 

Moving activity „Directors-actors “

T: Finish your work. Now we will use this story to create a film. Group 1 sounds the actions that are in the story. You are directors. Group 2 mimes them. So you are actors. Then change the roles. (Учащиеся одной группы выходят к доске и изображают действия, которые озвучивает вторая группа. Затем меняются ролями).

T: Good job!

 

IV Развитие умений монологической речи.

T: Pinocchio asks you a question. What is the question that he asks?

Предполагаемый ответ:
P1 – And what about you?

T: Let’s answer this question. Think about your day and tell Pinocchio about it using your mind maps.

T: Now you will listen to your classmates’ stories and fill in the chart about their daily life. Учащийся рассказывает о своё рабочем дне, остальная часть группы заполняет таблицу с недостающей информацией (Приложение 6)

P1 answers

T: …’s story is interesting. I hope you fill in the chart about her (him). Answer my questions. But don’t forget the rule. (Правило на экране мультиборда).

1 What time does she (he) get up?
2 What does she (he) do in the afternoon?
3 Does she (he) brush her (his) teeth in the evening?

Предполагаемыe ответы:
P1 – She (he) gets up at … .

P2 – She (he) … in the afternoon.
P3 – Yes, she (he) does. / No, she (he) doesn’t.
P2, P3 … answer

 

V Контрольно-оценочный этап

T: Your hometask is to write a letter to Pinocchio and tell the story about your daily life.

You work very hard today. And your marks are … .

– Положительная отметка.

I’m satisfied with your work today. Your answers are full. You use many new words, don’t make mistakes and make right sentences, read fluently. You have 8 (9, 10).

– Нейтральная.

Your work was good, but not enough. You should read more. You make some mistakes in pronouncing words and making sentences. You have 6 (7).

– Негативная.

You should be more attentive, active. Learn the words, read more texts. Unfortunately, you have 3 (4, 5).

 

VI Рефлексия

T: The lesson is almost over. Tell me, please, what are your feelings and what do you like in the lesson.

Предполагаемыe ответы:
P1 – The lesson is interesting. I like Pinocchio’s story.

P2 – We listen about Pinocchio’s daily life. Pinocchio is nice.
P3 – I like the mind map. It’s easy to work with it.
P4 – I’m tired. I do a lot of exercises.
P5 – I like Pinocchio. He is funny.
P6 – I can tell the time and what I do at this time.

Приложение 1

 

Приложение 3

 

Приложение 4

have breakfast         get       do         make        get          wash            go             have lunch              go         ride         play             have dinner      brush      go

1. I usually …. up at 7 o’clock.
2. I …. my bed and …. my exercises at seven thirty.
3. Then I … … at 8 o’clock in the morning.
4. I … my face, … my teeth and … dressed.
5. I … to school at 9 o’clock.
6. After school I … …. at 2 o’clock.
7. Then I … for a walk, … a bike or … with my friends.
8. I …. at 18.30 in the evening.
9. I usually … to bed at 22. 10.

 

Поделиться ссылкой:

Всю ответственность за содержание сведений в методических и информационных материалах, а также за соблюдение авторских прав несут авторы публикаций.

Добавить комментарий