Мерапрыемства разлічана на вучняў 3–4-х класаў. Можа быць выкарыстана класнымі кіраўнікамі, настаўнікамі беларускай мовы на класных гадзінах, для правядзення мерапрыемстваў у межах тыдня роднай мовы.
Адна з задач сучаснай адукацыйнага працэсу – выхаванне ў навучэнцаў грамадзянскасці і патрыятызму. Важную ролю ў гэтым працэсе адыгрывае правядзенне мерапрыемстваў, прысвечаных роднай мове.
Алена ДУБОВІК,
настаўнік пачатковых класаў
ДУА “Сярэдняя школа аг.Пагранічны” Бераставіцкага раёна
Гродзенская вобласць
Мэта: далучаць вучняў да культурнай спадчыны свайго народа, садзейнічаць іх духоўнаму развіццю.
Задачы:
– фарміраваць цікавасць да гісторыі і культуры беларускага народа;
– выхоўваць пачуццё гонару за старажытнае паходжанне славянскай пісьменнасці;
– выхоўваць павагу да роднай мовы, захоўваць духоўную спадчыну краіны, садзейнічаць развіццю беларускай культуры, заснаванай на нацыянальных традыцыях.
Удзельнікі: вучні 3–4-х класаў
Абсталяванне: маршрутныя лісты, заданні на картках, эмблемы лакацый.
Ход мерапрыемства
1 Арганізацыйна-матывацыйны этап
Родная мова, цудоўная мова!
Ты нашых думак уток і аснова!
Матчын дарунак ад самай калыскі,
ты самацветаў яскравая нізка.
(У.Дубоўка)
Настаўнік. Рoднaя мoвa ўвaxoдзiць y нaшa жыццё з вycнaў мaцi. Пpыгoжae гyчaннe poднaгa cлoвa мы пaчынaeм ycпpымaць з мaтчыныx пeceнь, цyдoўныx бeлapycкix кaзaк, лeгeндaў, пaдaнняў. З poднaй мoвaй мы пaкiдaeм бaцькoўcкi пapoг, выпpaўляючыcя ў дaлёкiя вaндpaвaннi.
Мoвa – дyшa нapoдa, вeкaвaя пpaцa мнoгix пaкaлeнняў, люcтэpкa дyxoўнaгa жыцця i твopчacцi гpaмaдcтвa, нaш гaлoўны i нeaцэнны cкapб. I cёння гoнap i aбaвязaк ycix нac – шaнaвaць poднyю мoвy, caдзeйнiчaць яe paзвiццю i pocквiтy
Штогод 21 лютага ва ўсім свеце адзначаецца Міжнародны дзень роднай мовы. Гэтае свята, абвешчанае 17 лістапада 1999 года на 30-й сесіі ЮНЕСКА, накіравана на падтрымку нацыянальных моў і культур, захаванне нацыянальнай адметнасці і самабытнасці, забеспячэнне права кожнага чалавека карыстацца роднай мовай.
У лютым 2000 года Генеральная асамблея Арганізацыі Аб’яднаных Нацый падтрымала рашэнне ЮНЕСКА аб абвяшчэнні Міжнароднага дня роднай мовы і заклікала ўсе дзяржавы спрыяць абароне і захаванню моў народаў свету. Мова забяспечвае непарыўную сувязь паміж носьбітамі, паміж мінулым, сапраўдным і будучыняй.
Сёння ў свеце налічваецца каля 6 тысяч моў, але, па даных ЮНЕСКА, у бліжэйшы час 43 % з іх можа знікнуць, страціўшы апошніх носьбітаў.
Мы жывём у краіне, якая называецца Рэспубліка Беларусь. Кожны чалавек павінен ведаць і памятаць адкуль ён родам, хто яго продкі.
Дзень роднай мовы – гэта сімвал шанавання культурнай і духоўнай спадчыны Беларусі. Бедны той, хто не мае скарбаў вечных – скарбаў душы. Любоў да Бацькаўшчыны, да свайго народа, да роднай мовы – гэта скарб, які ніхто і ніколі адабраць у нас не здолее. Родная мова – душа народа. Пакуль жыве мова, жыве і народ.
Вучні чытаюць верш П.Панчанкі «Беларуская мова».
1-ы вучань.
Ільняная і жытнёвая. Сялянская.
Баравая ў казачнай красе.
Старажытная. Ты самая славянская.
Светлая, як травы ў расе.
2-і вучань.
Вобразная, вольная, пявучая,
Мова беларуская мая!
Дратавалі, здзекваліся, мучылі…
Ты жыла і ў працы, і ў баях.
Пра цябе, як сонечнае дзіва,
I Купала, ды і ўсе мы снілі сны…
Вучань чытае верш А.Грачанікава “Мова”
3-і вучань.
Мова…
Родная мова
У марах, у песнях, у снах.
Мае ў ёй кожнае слова
Свой колер, і смак, і пах.
Зліваючы гукі ў словы
І ў рэчышча роднай мовы,
Як рэкі ў мора цякуць,
І думкі мае плывуць
На хвалях і дзён, і начэй
Да сэрцаў людскіх і вачэй.
Настаўнік. Мы зноў раскрыем скарбонку беларускай мовы. I высветлім, хто з вас лепш за ўсіх ведае яе сакрэты.
Пачынаецца квэст-гульня. Выдача камандам маршрутных лістоў (Дадатак).
2 Аперацыйна-дзейнасны этап
Лакацыя 1. «Назаві адным словам»
Заданне: даць агульную назву прапанаваным словам. За правільны адказ – 1 бал (максімальная колькасць – 6 балаў).
Страказа, муха, чмель (насякомыя).
Ружа, рамонак, валошка (кветкі).
Шпак, ластаўка, бусел (птушкі).
Фуфайка, спадніца, сукенка (адзенне).
Вавёрка, воўк, вожык (звяры).
Чаравікі, боты, туфлі (абутак).
Выканаўшы заданне, вучні атрымліваюць элемент пазл № 1
Лакацыя 2. «Складзі прыказку»
Заданне: за тры хвіліны трэба скласці прыказкі, прачытаць і растлумачыць сэнс. За поўны адказ – 1 бал (максімальная колькасць – 6 балаў).
Дарагая тая хатка, |
там няма работы. |
Вялікага дуба |
рана гаспадыню будзіць. |
Дзе няма ахвоты, |
дзе радзіла мяне матка. |
Роблена наспех |
не лапці плесці. |
Гаспадарку весці – |
з малым карэннем не бывае. |
Студзень хаты студзіць |
і зроблена насмех. |
Выканаўшы заданне, вучні атрымліваюць пазл № 2
Лакацыя 3. «Пагуляем у рыфмы»
Заданне: дапоўніць загадку словам у рыфму і адгадаць загадку. За правільны адказ – 1 бал (максімальная колькасць – 9 балаў).
1 I ў сто гадоў я малады.
Маё насенне – … (жалуды, дуб.)
2 Я засцілаю дол ігліцай.
Спрадвеку слаўлюся … (жывіцай, сасна.)
3 Адна я ў лесе з белаю карой.
Багата сокам веснавой … (парой, бяроза.)
4 Хоць вусаты, хоць я колкі,
Ды не злосны аніколькі.
Лета ўсё адным заняты –
Кожны дзень спялю зярняты.
Не асыплюся на дол –
Хлебам я прыйду на… (стол, колас)
5 Летам я – рагатая,
Восенню хвастатая.
Хоць і горкая зусім,
Ды патрэбная… (усім, цыбуля)
6 У ваду нырае смела,
Хатку ён будуе ўмела.
Пад вадой і на вадзе
Будаўніцтва ён…(вядзе, бабёр)
Выканаўшы заданне, вучні атрымліваюць пазл № 3
Лакацыя 4. «Метаграма»
Заданне: у зыходным слове замяніць адну літару, каб атрымалася іншае слова. За правільны адказ – 2 балы (максімальная колькасць –16 балаў).
3 м расту я на градзе,
3 р я поўзаю ў вадзе.
(Мак – рак)
Калі на д – паверхі маю.
Калі на л – дзяўбу, ламаю.
(Дом – лом)
3 е дружу з будаўнікамі.
3 а купляй у хлебнай краме.
(Бетон – батон)
Белы ўзімку, шэры летам –
Вось табе мае прыкметы:
3 на с змяніць патрэбна,
Каб прадуктам быць мне хлебным.
(Зайка – сайка)
У лесе з б мяне шукаеш
I з прыемнасцю зразаеш.
Калі б на п заменіш –
Сцеражыся: захварэеш!
(Грыб – грып)
Я маю сцены і куты,
Усё жыццё служу табе.
Мне о на ы заменіш ты –
Шукай у коміне мяне.
(Дом – дым)
Стралу сталёвую
Узняў ажно да неба.
А разам з э –
Для фільмаў ён патрэбны.
(Кран – экран)
Бачыць ты прывык мяне цякучай,
Н устаў – і стану я балючай.
(Рака – ранка)
Выканаўшы заданне, вучні атрымліваюць пазл № 4
Лакацыя 5. «З рога ўсяго многа»
Заданне: неабходна выбраць правільны працяг фразеалагізма і падкрэсліць яго.
За правільны фразеалагізм – 1 бал (максімальная колькасць – 7 балаў)
Кату па |
(галаву, пяту) |
Абвесці вакол |
(нагі, рукі, пальца) |
Цягне ката за |
(вуха, нос, хвост, лапы) |
Выходзіць сухім з |
(ракі, вады, мора, возера) |
Месца пад |
(дрэвам, сонцам, парасонам) |
Рваць на сабе |
(адзенне, валасы, паперу) |
Курам |
(на смех, на радасць, на гумар) |
Выканаўшы заданне, вучні атрымліваюць пазл №5.
Лакацыя 6. «Бабулін куфэрак»
Заданне: На малюнку падпісаць назвы адзення. За правільны адказ – 1 бал (максімальная колькасць – 10 балаў).
Адзенне: брыль, пояс, чаравікі, гарсэт, кашуля, андарак, штаны, фартух, боты, вянок.
Выканаўшы заданне, вучні атрымліваюць пазл № 6.
Лакацыя 7. «Пазл»
З пазлаў трэба скласці малюнак і назваць, што гэта за помнік (5 балаў), у якім горадзе ён знаходзіцца (5 балаў). За правільна адказ вучні атрымліваюць 10 балаў.
3 Кантрольна-ацэначны этап
Помнік літары “ў” устаноўлены ў горадзе Полацку ў 2003 годзе, у час святкавання 10-га Дня беларускага пісьменства. Аўтар помніка – беларускі мастак Ігар Куржалаў. Помнік мае выгляд вокладкі кнігі, на якой размешчаны словы з літарай “ў” і цытатай з верша Рыгора Барадуліна: “Ад Еўфрасінні, ад Скарыны, ад Полацка пачаўся свет”.
Падлічваюцца балы, абвяшчаюцца пераможцы.
Рабяты, занятак даў нам магчымасць яшчэ раз зразумець, што мы жывём у цудоўнай, непаўторнай і багатай краіне. І дзе б мы не апынуліся, куды б ні закінуў нас лёс, у нашай душы, у нашым сэрцы заўсёды будзе з намі адчуванне моцнай сувязі з родным краем, зямлёй нашых продкаў. Пакуль мы паважаем сваіх продкаў, не забываем сваіх каранёў, мы паважаем Радзіму, мы існуем як народ, як нацыя.
Дадатак
Маршрутны ліст каманды 1
№ п/п |
Назва лакацыі |
Месца знаходжання |
Колькасць балаў |
1 |
«Назаві адным словам» |
|
|
2 |
«Складзі прыказку» |
|
|
3 |
«Пагуляем у рыфмы» |
|
|
4 |
«Метаграма» |
|
|
5 |
« З рога ўсяго многа» |
|
|
6 |
«Бабулін куфэрак» |
|
|
7 |
«Пазл» |
|
|
|
Усяго |
|
Маршрутны ліст каманды 2
№ п/п |
Назва лакацыі |
Месца знаходжання |
Колькасць балаў |
1 |
«Складзі прыказку» |
|
|
2 |
«Пагуляем у рыфмы» |
|
|
3 |
«Метаграма» |
|
|
4 |
«З рога ўсяго многа» |
|
|
5 |
«Бабулін куфэрак» |
|
|
6 |
«Пазл» |
|
|
7 |
«Назаві адным словам» |
|
|
|
Усяго |
|