Плануецца, што вучні пазнаёмяцца з паняццем “арыфметычная прагрэсія”, формулай n-га члена арыфметычнай прагрэсіі, характарыстычнай уласцівасцю арыфметычнай прагрэсіі, змогуць прымяняць гэтыя формулы пры рашэнні задач.
Таццяна БАРАБАН,
настаўнік матэматыкі
ДУА “Геранёнская сярэдняя школа”
Іўеўскага раёна,
Гродзенская вобласць
Тэма: Арыфметычная прагрэсія. Формула n-га члена арыфметычнай прагрэсіі. Характарыстычная ўласцівасць арыфметычнай прагрэсіі
Мэта: плануецца, што вучні пазнаёмяцца з паняццем “арыфметычная прагрэсія”, формулай n-га члена арыфметычнай прагрэсіі, характарыстычнай уласцівасцю арыфметычнай прагрэсіі, змогуць прымяняць гэтыя формулы пры рашэнні задач.
Задачы:
– адукацыйныя: стварыць умовы для знаёмства з паняццем “арыфметычная прагрэсія”; фарміраваць у вучняў уменні прымяняць формулу n-га члена арыфметычнай прагрэсіі і яе характарыстычную ўласцівасць пры рашэнні задач; праверыць узровень першаснага засваення вучнямі матэрыялу па гэтай тэме;
– развіваючыя: стварыць умовы для развіцця пазнавальнага інтарэсу, увагі, мыслення, умення аналізаваць;
– выхаваўчыя: садзейнічаць выхаванню культуры вуснага і пісьмовага маўлення, самастойнасці, адказных адносін да вучэбнай работы, павагі да гістарычнага мінулага нашай краіны.
Тып урока: вывучэнне і першаснае замацаванне новых ведаў.
Метады і прыёмы навучання: славесныя, наглядныя, часткова-пошукавыя.
Формы работы: франтальная, індывідуальная, парная.
Абсталяванне: падручнік, прэзентацыя, раздатачны матэрыял.
Ход урока
І Арганізацыйны момант
Стварэнне псіхалагічнага настрою.
Скажыце, калі ласка, як вы разумееце слова “прагрэс” або “прагрэсія”?
Тэрмін «прагрэсія» (лац. Progressio – “рух наперад”) мае некалькі тлумачэнняў: поспех, рост, паступовае ўзмацненне або прасоўванне. Увогуле, з’яўленню тэрміна «прагрэсія» матэматыкі абавязаны рымскаму вучонаму і філосафу Аніцыю Баэцыю (V–VI стст.). І я спадзяюся, што гэтыя словы стануць дэвізам не толькі нашага сённяшняга ўрока, але і будуць суправаджаць вас на працягу ўсяго вашага жыцця. Разам з вамі мы будзем рухацца толькі наперад.
ІІ Актуалізацыя ведаў
Хачу напомніць вам, што мы з вамі перайшлі да вывучэння адной з цікавых тэм алгебры 9-га класа – «Лікавыя паслядоўнасці». А зараз давайце ўспомнім папярэдні матэрыял.
1. Прывядзіце прыклады лікавых паслядоўнасцей.
2. Якім спосабам можна задаць паслядоўнасць?
3. Якія члены паслядоўнасці (bn) размешчаны паміж b125 і b132, bn – 1 і bn +3?
4. Паслядоўнасць зададзена формулай: an= 3n+ 6.
Знайдзіце: a5, a10,
5. с1 = – 6, сn+1 = сn– 4. Знайдзіце: с2, с3, с4.
Разгадайце шыфр
an = 4n – 6 |
an = 3n – 11 |
an = 500n – 4 |
а2 =… |
а5 = … |
а4 = … |
дзень |
месяц |
год |
Адказ: 2.04.1996
Як вы думаеце, што гэта за дата?
Штогод 2 красавіка адзначаецца Дзень яднання народаў Беларусі і Расіі. Менавіта ў гэты дзень у 1996 годзе прэзідэнты дзвюх дзяржаў падпісалі дагавор “Аб утварэнні Супольнасці Расіі і Беларусі”. Факт падпісання паклаў пачатак працэсу ўзаемнай інтэграцыі краін. Роўна праз год, 2 красавіка 1997 года, быў падпісаны Дагавор аб Саюзе Беларусі і Расіі.
ІІІ Мэтавызначэнне
Стварэнне праблемнай сітуацыі, пастаноўка тэмы і мэты ўрока.
На дошцы запісаны паслядоўнасці. Прадоўжыце іх.
а) 3; 6; 9; …
б) – 12; – 14; – 16; …
в) – 2; –5; – 9; …
г) 1; 2; 3; 4; …
д) 2; 4; 6; 8; …
Якія паслядоўнасці ўтвораны з дапамогай аднаго і таго ж правіла? (а, б, г, д). Давайце паспрабуем даць азначэнне такім лікавым паслядоўнасцям.
Тэма нашага ўрока “Арыфметычная прагрэсія. Формула n-га члена арыфметычнай прагрэсіі. Характарыстычная ўласцівасць арыфметычнай прагрэсіі”. Зыходзячы з тэмы ўрока вызначце асноўныя задачы нашага ўрока. Для фармуліроўкі выкарыстоўвайце дзеясловы:
вызначыць …
вывучыць …
даведацца …
выявіць …
Карэкціроўка адказаў вучняў. Размяшчэнне ключавых паняццяў на дошцы.
ІV Вывучэнне новага матэрыялу
Вучні запаўняюць табліцу. (Дадатак 1)
Азначэнне. Арыфметычнай прагрэсіяй называецца лікавая паслядоўнасць, кожны член якой, пачынаючы з другога, роўны папярэдняму члену, складзенаму з адным і тым жа для дадзенай паслядоўнасці лікам, г. зн. an + 1 = an + d, дзе n ∈ N, d ∈ R.
Лік d называецца рознасцю арыфметычнай прагрэсіі.
З роўнасці an + 1 = an + d вынікае, што d = an + 1 − an.
Каб задаць арыфметычную прагрэсію (ап), дастаткова задаць яе першы член a1 і рознасць d.
Напрыклад, калі a1 = 3, d = 4, то атрымаецца арыфметычная прагрэсія 3; 7; 11; 15; … .
Калі a1 = 2, d = −3, то арыфметычная прагрэсія мае выгляд 2; −1; −4; −7; −10; …
Першаснае замацаванне новага матэрыялу
1. Назавіце першыя пяць членаў арыфметычнай прагрэсіі:
1-ы варыянт а) а1 = 6, d = 5;
2-і варыянт б) а1 = 4, d = – 2;
3-і варыянт в) а1 = –2, d = 0.
2. Дадзена: (аn) – арыфметычная прагрэсія.
1-ы варыянт – а) а1 = 2, а2 = 6. Знайсці: d.
2-і варыянт – б) а3 = 8, а4 = 5. Знайсці: d.
3-і варыянт – в) а7 = 12, а8 = –2. Знайсці: d.
(самаправерка, правільныя адказы на слайдзе).
Матывацыя.
Калі прапанаваць вашай увазе такую задачу: а1 = 4, d = 6, а знайсці трэба, а101. Вельмі нязручна вылічваць падрад 100 лікаў арыфметычнай прагрэсіі. Можа, ёсць іншы спосаб?
Даследчая работа
Цяпер мы паспрабуем вывесці формулу для вылічэння n-га члена арыфметычнай прагрэсіі.
Дадзена: (аn) – арыфметычная прагрэсія, a1 – першы член прагрэсіі, d – рознасць.
1) a2 = a1 + d
2) a3 = a2 + d = (a1 + d) + d = a1 + 2d
3) a4 = a3 + d = (a1 + 2d) +d = a1 + 3d
4) a5 = a4 + d = (a1 + 3d) +d = a1 + 4d
5) …
6) an = a1+ (n – 1)d
Формула n-га члена арыфметычнай прагрэсіі (an) дазваляе вылічыць любы член прагрэсіі, ведаючы яе першы член a1, нумар члена n і рознасць прагрэсіі d.
Разгледзім розныя варыянты задач, пры рашэнні якіх прымяняецца формула п-га члена арыфметычнай прагрэсіі.
1) a1 = 5, d = 3, a21 – ?
2) a1 = –2, d = 3, an = 118, n – ?
3) d = –2, a36 = 82, a1 – ?
4) a1 = 7, a15 = –35, d – ?
Фізкультхвілінка (гімнастыка для вачэй)
Характарыстычная ўласцівасць арыфметычнай прагрэсіі.
Знайдзіце сярэдняе арыфметычнае лікаў 2 і 10: (2 + 10)/2 = 6. Запішам у парадку ўзрастання гэтыя лікі 2; 6; 10. Ці ўтварае дадзеная тройка арыфметычную прагрэсію? Знайдзіце чацвёрты, пяты, шосты член гэтай паслядоўнасці. Атрымалі: 2; 6; 10; 14; 18; 22.
Праверым, ці выконваецца дадзеная заканамернасць для любой тройкі лікаў гэтай паслядоўнасці? (Так.) Давайце паспрабуем сфармуліраваць уласцівасць членаў арыфметычнай прагрэсіі.
Любы член арыфметычнай прагрэсіі, пачынаючы з другога, з’яўляецца сярэднім арыфметычным папярэдняга і наступнага членаў.
Справядліва і адваротнае сцверджанне: калі ў паслядоўнасці кожны яe член, пачынаючы з другога, роўны сярэдняму арыфметычнаму папярэдняга і наступнага (суседніх з ім) членаў, то паслядоўнасць з’яўляецца арыфметычнай прагрэсіяй.
Дадзена: (аn) – арыфметычная прагрэсія,
1-ы варыянт а) а1 = 2, а3 = 6. Знайсці: а2
2-і варыянт б) а3 = –5, а5 = 5. Знайсці: а4
3-і варыянт в) а7 = 10, а9 = 6. Знайсці: а8
V Замацаванне матэрыялу
Заданне з падручніка № 4.49, 4.52, 4.53
Прагрэсія сустракаецца не толькі ў матэматыцы, але і ў іншых дысцыплінах. Якія задачы можна скласці па дадзеных умовах?
У біялогіі: Вышыня саджанца – 50 см, першыя паўгода яна павялічваецца штомесяц у сярэднім на 4 см.
У фізіцы: Кінутае з некаторай вышыні цела ў першую секунду падае на 4 м, а ў кожную наступную – на 10 м больш, чым у папярэднюю.
У жыцці: Курс паветраных ваннаў пачынаюць з 15 мінут у першы дзень і павялічваюць час гэтай працэдуры ў кожны наступны дзень на 10 мінут.
VІ Выніковы кантроль
Вучні выконваюць тэст.
QR-код або спасылка: https://forms.gle/FGkNYMCvtz4aXXEEA
1. Чаму роўна рознасць арыфметычнай прагрэсіі 4; 7; 10; 13; …? Выберыце правільны варыянт адказу.
1) –3; 2) 4; 3) 3; 4) 6.
2. Якія з паслядоўнасцей з’яўляюцца арыфметычнымі прагрэсіямі?
1. – 2; 0; – 2; 0; – 2; 0; …
2. 4; 8; 16; 32; 64; …
3. 7; 5; 3; 1; – 1; …
4. 9,2; 11,3; 9,3; 11,4; 9,4; …
5. 4,2; 4,5; 4,8; 5,1; 5,4; …
3. Першы член арыфметычнай прагрэсіі роўны 5, а рознасць роўна 3. Знайдзіце 7-ы член гэтай паслядоўнасці.
Адказ:
4. Знайдзіце першы член арыфметычнай прагрэсіі (ап), у якой а20 = –2, d = –5.
Адказ:
5. Пяты і сёмы члены арыфметычнай прагрэсіі роўныя 3,5 і 8,25 адпаведна. Чаму роўны шосты член гэтай прагрэсіі?
1) 11,75; 2) 5,865; 3) 5,875; 4) 5,0875.
VІІ Дамашняе заданне
§ 15, с. 211, № 4.83, 4.86, 4.87 (па жаданні № 4.102)
VІІІ Падвядзенне вынікаў. Рэфлексія
– Што новага даведаліся на ўроку?
– Назавіце формулу n-га члена арыфметычнай прагрэсіі?
– Карыстаючыся дадзенай формулай, што мы можам знайсці?
Настаўнік аналізуе работу вучняў і выстаўляе адзнакі ў дзённікі.