Валянціна МАЕЎСКАЯ,
настаўнік біялогіі і хіміі
Хізаўскай сярэдняй школы
Кармянскага раёна Гомельскай вобласці
Тэма ўрока: Паходжанне і эвалюцыя чалавека
Колькасць гадзін: 8
Адукацыйная мэта: плануецца, што ў канцы ўрока вучні абагульняць і сістэматызуюць веды: па сходнасці чалавека з жывёламі, напрамках эвалюцыі чалавека, рухаючых сілах антрапагенезу, паходжанні чалавечых рас і іх адзінстве.
Развіваючая мэта: садзейнічаць развіццю культуры мовы, стварыць умовы для развіцця ўменняў абагульняць, сістэматызаваць матэрыял, выконваць тэставыя задані, адказваць на пытанні.
Выхаваўчая мэта: садзейнічаць развіццю рэфлексіўнай культуры, камунікатыўных навыкаў, пазнавальнай цікавасці да прадмета.
Тып урока: абагульненне і сістэматызацыя ведаў.
Абсталяванне: вучэбны дапаможнік пад рэдакцыяй С.С. Маглыша, А.Я. Карэўскага, Біялогія 11. Падручнік для 11 класа ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай мовай навучання. – Мінск: Народная асвета. 2016; запісы на дошцы, эпіграф да ўрока, прэзентацыя, муляжы антрапагенезу чалавека і ўнутраных органаў; раздатачны матэрыял; заданні для работы ў парах.
Асноўныя метады навучання: запаўненне табліцы, выкананне тэставых заданняў, работа па абагульненні і сістэматызацыі ведаў.
Формы дзейнасці: парная, індывідуальная.
Тэхналагічныя прыёмы: асобасна-арыентаваны.
Ход урока:
- Арганізацыйны момант
Мэта: арганізацыя ўвагі вучняў, іх настрой на работу і супрацоўніцтва.
Добры дзень, я рада Вас бачыць, спадзяюся, что вы прыйшлі з дастатковым запасам ведаў і добрым настроем.
- Настройка на работу
Як вы лічыце, што мы сення будзем рабіць на уроку?
Абагульненне адказаў, фармуліроўка мэты.
Наш сённяшні урок пройдзе ў форме квесту. На кожную літару гэтага слова вам будуць прапанавацца заданні, за якія вы будзеце атрымліваць балы. У канцы ўрока ўсе вашы балы будуць суміравацца і выстаўляцца агульны бал.
К 1 заданне |
4 балы |
В 2 заданне |
6 балаў |
Е 3 заданне |
10 балаў |
С 4 заданне |
6 балаў |
Т 5 заданне |
4 балы |
1 заданне
Саставіць кластар па пройдзенай тэме. Паясніць кожны напрамак
↑ ↑
← Чалавек →
↓ ↓
Адказы: канцэпцыі паходжання, сістэматычнае палажэнне, відавыя прыметы, этапы эвалюцыі, чалавечыя расы, фактары эвалюцыі.
2 заданне
Віктарына “Месца чалавека ў прыродзе”
- Да якога класу адносіцца чалавек?
- Хто такі Homo sapiens?
- Як называюцца органы, якія функцыянавалі ў нашых продкаў, а затым страцілі сваё значэнне?
- Сляпая кішка мае невялікі чэрвепадобны адростак. Як ён называецца?
- Да якога тыпу адносіцца чалавек?
- Як называюцца ўласцівасці і прыкметы далёкіх продкаў?
- Да якога падтыпу адносіцца чалавек?
- Якую функцыю страцілі ногі чалавека?
- Як называецца навука пра вымерлых жывёл?
- Які аддзел відавочна пераважае ў чэрапе чалавека?
- Колькі выгінаў мае пазваночны слуп чалавека?
- Хваставыя пазванкі – гэта рудыменты ці атавізмы?
Адказы:
- Млекакормячыя.
- Чалавек разумны.
- Рудыменты.
- Апендыкс.
- Хордавыя.
- Атавізмы.
- Пазваночныя.
- Хапальную.
- Палеанталогія.
- Мазгавы.
- Чатыры.
- Рудыменты.
3 заданне
Ацаніць палажэнне чалавека ў сучасным свеце.
Прачытаць наступныя меркаванні, выбраць адно з іх і ў адпаведнасці разбіцца на групы.
- Чалавек – непаслухмянае дзіця біясферы.
- Чалавек – лідар эвалюцыйнага працэсу на зямлі.
- Чалавек – надзея біясферы.
- Чалавек – тупіковая галіна эвалюцыі.
Фізкультхвілінка
Практыкаванні для вачэй і мазгавога кровазвароту:
- Пакачванне галавой уперад-назад: “так-так”
- Пакачванне галавой управа-улева: “не-не”
- Апусціць галаву і пакачваць галавой управа-улева: “маятнік”
- “Паглядзі на суседа справа, потым злева”: не паварочвай тулава і паглядзі на суседа, які сядзіць злева, потым – справа
- Рухі плячамі уперад-назад
- Паглядзіце ў бок суседа справа, потым злева, разглядзіце, што напісана ў яго сшытку. Моцна закрыйце вочы і ўявіце адзнаку, якую хацелі б атрымаць на ўроку.
4 заданне
а) Саставіць сінквейн са словам “чалавек”.
б) Саставіць схему “фактары эвалюцыі”.
А – праца, Б – мова, В – натуральны адбор, Г – выхаванне, Д – барацьба за існаванне, Е – грамадскі вобраз жыцця, Ж – мысленне, З – спадчынная зменлівасць.
Адказы:
а) Чалавек
Добры, разумны, смелы
Жыве, працуе, мысліць
Жывая істота
б)
5 заданне
Тэсты. Адказаць на тэставыя заданні, выбраўшы адзін правільны адказ.
- У двухмесячнага плода чалавека і дзіцянят вышэйшых прыматаў некалькі пар саскоў, а ў дарослага чалавека толькі адна пара, што сведчыць пра роднасць чалавека:
а) з пазваночнымі;
б) хордавымі;
в) плацэнтарнымі;
г) млекакормячымі.
- Чэрап чалавека адрозніваецца ад чэрапа другіх млекакормячых:
а) наяўнасцю толькі адной рухомай косці – ніжняй сківіцы;
б) наяўнасцю швоў паміж касцямі мазгавога чэрапа;
в) пераважным развіццём мазгавога аддзела чэрапа над тварным;
г) будовай касцявой тканкі чэрапа.
- Павелічэнне памераў мазгавога аддзела чэрапа чалавека ў параўнанні з тварным садзейнічае:
а) развіццю мыслення;
б) развіццю наземнага вобраза жыцця;
в) рэдукцыі валасянога покрыва;
г) выкарыстанню жывёльнай ежы.
- Аб роднасці чалавека і чалавекападобных малпаў сведчыць:
а) здольнасць да прамахаджэння;
б) сходнасць захворванняў;
в) наяўнасць у іх S-падобнага пазваночніка;
г) здольнасць да абстрактнага мыслення.
- Чалавек і прыматы маюць:
а) абстрактнае мысленне;
б) верхнія канечнасці хапальнага тыпу;
в) чатыры групы крыві;
г) добраразвіты галаўны мозг.
- У шкілеце чалавека ў адрозненне ад чалавекападобных малпаў назіраецца павелічэнне:
а) мазгавога аддзела чэрапа;
б) тварнага аддзелу;
в) шэйнага аддзелу;
г) масы чарапной каробкі.
- У чалавека ў сувязі з прамахаджэннем:
а) сфарміравалася скляпеністая ступня;
б) кіпцюры ператварыліся ў ногці;
в) падоўжыліся фалангі пальцаў;
г) вялікі палец супрацьпастаўлены астатнім.
- У чалавека і плацэнтарных млекакормячых:
а) адбылася рэдукцыя хваста;
б) з’явіліся папілярныя ўзоры на кончыках пальцаў;
в) адбылося парадзенне валасянога покрыва;
г) харчаванне зародка ажыццяўляецца праз плацэнту.
- Аднесці чалавека да тыпу хордавыя дазваляе прыкмета:
а) тры слухавыя костачкі ў сярэднім вуху;
б) стрававальная трубка на брушной старане цела;
в) наяўнасць дыяфрагмы;
г) наяўнасць названочнага слупа і чэрапа.
- Аднесці чалавека да Царства жывёлы дазваляе прыкмета:
а) клеткі цела чалавека ўтрымліваюць ядро;
б) наяўнасць двухбаковай сіметрыі цела;
в) наяўнасць у чалавека храмасом;
г) гетэратрофны тып харчавання.
Адказы:
- г) млекакормячымі;
- в) пераважным развіццём мазгавога аддзела;
- а) развіццё мыслення;
- б) сходносць захворванняў;
- в) чатыры групы крыві;
- а) мазгавога аддзелу;
- а) сфарміравалася скляпеністая ступня;
- г) харчаванне зародка праз плацэнту;
- г) наяўнасць пазваночнага слупа і чэрапа;
- г) гетератрофны тып харчавання.
Рэфлексія:
Цяпер выразіце сваю думку пра ўрок з дапамогай ліста самакантролю:
ЛІСТ самакантролю Падкрэсліце (абведзіце) лічбу, якая адлюстроўвае ваша меркаванне |
|||
1. Важнасць тэмы |
3 – займальна |
4 – цікава |
5 – неабходна |
2. Разуменне тэмы |
3 – дрэнна |
4 – добра |
5 – выдатна |
3. Самаацэнка |
3 – запомніў мала |
4 – засвоіў асноўнае |
5 – ведаю |
4. Ацэнка работы |
3 – неактыўная |
4 –актыўная |
5 – узгодненая |
5. Ацэнка дзейнасці настаўніка |
3 – сумны |
4 – зацікаўлены |
5 – захоплены |
Вынік урока. Выстаўленне адзнак.