Жанна ЛІТВІНЮК,
загадчык
ДУА “Яслі-сад № 40 г. Мазыра”,
Гомельская вобласць
Картатэка, распрацаваная педагогамі дашкольнай установы, утрымлівае беларускамоўныя гульні па адукацыйных галінах, а таксама дыдактычныя гульні па мастацкай літаратуры для выхаванцаў малодшай групы. Усе гульні сістэматызаваны ў адпаведнасці з творамі на беларускай мове, якія абазначаны ў вучэбнай праграме дашкольнай адукацыі.
Дыдактычнае практыкаванне “Чый галасок?”
Мэта: развіваць слыхавое і зрокавае ўспрыманне.
Дыдактычны матэрыял: дэманстрацыйныя малюнкі (варона, зязюля, верабей, салавей, шпак); аўдыёзапіс з галасамі птушак.
Ход гульні: У розных месцах пакоя размяшчаюцца выявы птушак. Прайграецца аўдыёзапіс голасу адной з птушак, а дзеці павінны знайсці вачыма адпаведную карцінку, а затым падысці да яе.
Дыдактычная гульня “Хто лішні персанаж?”
Мэта: удакладніць веды дзяцей па змесце казак і казачных персанажаў.
Абсталяванне: фігуркі герояў казак з розных відаў тэатра.
Ход гульні: На стале выстаўляюцца героі адной з казак з адным лішнім персанажам. Дзецям называецца казка. Дзеці павінны назваць хто лішні, хто заблудзіўся.
Гульня «Дожджык»
Мэта: пашырыць уяўленні дзяцей пра з’яву надвор’я – дождж.
Ход гульні:
Выхавальнік:
– Падчас дажджу кропелькі стукаюць па даху – кап, кап, кап (прамаўляе ва ўмераным тэмпе, дзеці паўтараюць, пальчыкам стукаюць па каленах).
Калі дожджык пачынаецца, кроплі падаюць павольна, вось так (прамаўляе павольна, дзеці прайграюць). А цяпер паслухайце і пазнайце, які ідзе дождж (прамаўляе “кап, кап, кап” у розным тэмпе, дзеці адгадваюць і кажуць – хутка, павольна).
Гульня паўтараецца 2-3 разы.
Дыдактычная гульня “Прыкметы восені”
Мэта: замацаваць паняцце пра восеньскія з’явы, актывізаваць слоўнікавы запас па тэме; развіваць вусную мову, увагу, памяць.
Дыдактычны матэрыял: сюжэтныя малюнкі з выявай розных пор года.
Ход гульні: На стале ўперамешку ляжаць карцінкі з выявай розных сезонных з’яў (ідзе снег, квітнеючы луг, восеньскі лес, шпак у шпакоўні і г. д.). Дзіця выбірае карцінкі, на якіх намаляваныя толькі восеньскія з’явы і само або з дапамогай дарослага называе іх. Напрыклад: “Сонейка хаваецца за хмары. Ідзе дождж. Лісце на дрэвах жоўтыя і чырвоныя. Птушкі ляцяць на поўдзень. Жывёлы рыхтуюць запасы на зіму. Людзі апранаюць паліто і плашчы” і г. д.
Рухомая гульня “Зайчык”
Мэта: развіваць увагу, спрыт, каардынацыю рухаў, хуткасць рэакцыі.
Правілы: пры набліжэнні зaйчыка гульцы павінны хутка ўзяцца за рукі, калі яны не паспеюць зрабіць гэтага, той, да каго дакрануўся зайчык, займае яго месца.
Змест: дзеці бяруцца за pyкi i ўтвараюць круг. У сярэдзіне – 3aйчык. Усе спяваюць:
Заінька бялюсенькі,
Заінька шарусенькі!
Праскачы ў дзірачку
Ды не пaбi спіначку!
На гэтыя словы зайчык імкнецца выскачыць з круга, але дзеці не пускаюць i хутка прысядаюць, як толькі ён набліжаецца да каго-небудзь з ix. Пасля гэтага дзеці спяваюць далей:
Заінька, павярніся,
Шэранькі, павярніся
Tyпнi ножкай, паскачы
Ды ў далоні запляшчы!
Пры заканчэнні пecнi ўсе павінны запляскаць у далоні. Гэтым момантам карыстаецца зайчык: ён хапае каго-небудзь з дзяцей i хутка становіцца на яго месца. Той, хто застаўся без месца, павінен выконваць ролю Зaйчыка.
Дыдактычная гульня “Складзі карцінку”
Мэта: развіццё зрокавага ўспрымання; узбагачэнне слоўнікавага запасу; развіццё лагічнага мыслення.
Дыдактычны матэрыял: разразныя малюначкі з выявай зайчыка і лісы.
Гукавая размінка
Мэта: развіццё фанематычнага ўспрымання, маўленчага апарата, слыхавога рытму.
Ла-ла-ла – казка зноў да нас прыйшла.
Ды-ды-ды – казцы рады мы заўжды.
Жы-жы-жы – казку сёння раскажы.
Дыдактычная гульня “Хто самы назіральны?”
Мэта: Замацоўваць уменне складаць апавяданне па малюнку, развіваць увагу, пашыраць слоўнікавы запас.
Матэрыял: сюжэтныя малюнкі з гульні “Збяры і раскажы казку”.
Ход гульні: Дарослы паказвае карцінку з выявай сюжэту адной з казак і просіць дзяцей апісаць, што намалявана на малюнку. Дзеці пералічваюць і апісваюць герояў, падзеі, прадметы. За кожны правільны адказ яны атрымліваюць жэтоны.
Дзецям 3-5 гадоў можна гуляць два-тры разы па адным сюжэце. Пераможца выкладвае свой сюжэт.
Гукавая размінка
Мэта: развіццё фанематычнага ўспрымання, маўленчага апарата, слыхавога рытму.
са-са-са гэта хітрая ліса
су-су-су і жыве яна ў лесе
сы-сы-сы шмат спраў у лісы
са-са-са яна круціць кола.
Дыдактычная гульня “Шляпа штукара”
Мэта: замацаванне ведаў аб казках; развіццё маўлення; дробнай маторыкі рук, увагі і вобразнай памяці.
Матэрыял: гумавыя цацкі з настольнага тэатра, капялюш або скрынка, хустка.
Ход гульні:
Дарослы паказвае капялюш і хустку: “Гэта капялюш штукара, у ім ляжаць героі казак. Вам патрэбна па чарзе навобмацак вызначыць героя, назваць яго і сказаць, з якой ён казкі.
Настольны тэатр. Казка “Курачка Раба”
Мэта: замацоўваць веды аб галоўных героях казкі, актывізаваць увагу дзяцей.
Дыдактычны матэрыял: фігуркі з настольнага лялечнага тэатра.
Ход гульні: Па ходу развіцця сюжэту казкі паслядоўна выстаўляюцца на стол усе дзейсныя персанажы казкі – фігуркі з настольнага лялечнага тэатра.
– Дзеці, паглядзіце, хто прыйшоў да нас у госці (дзед, баба, курачка Раба, мышка). Выберыце і пакажыце таго, хто больш за ўсё спадабаўся. Назавіце яго.
Дыдактычная гульня “Адгадай”
Мэта: вучыць адрозніваць і называць цацкі.
Дыдактычны матэрыял: цацкі “Курачка”, “Пеўнік”, “Кураняты”
Ход гульні:
– Перад вамі цацкі. Разгадайце загадку і пакажыце цацку-адгадку.
Ён важна ходзіць, дзяўбе, кукарэкае. Хто гэта? Певень.
Яны маленькія, бегаюць, пішчаць. Хто гэта? Кураняты.
Яна кудахча, нясе яйкі і выседжвае птушанят. Хто гэта? Курачка.
Дыдактычная гульня “Які ліст?”
Мэта: удасканальваць веды, адрозніваць лісце трох дрэў; развіваць вусную мову, увагу, памяць.
Абсталяванне: кошык, восеньскае лісце.
Ход гульні: Дзеці сядзяць па крузе і перадаюць адно аднаму кошык. Па чарзе дастаюць лісток, кажуць, з якога ён дрэва і ўтвараюць прыметнік. Напрыклад: гэты ліст з бярозы – бярозавы ліст.
Дыдактычная гульня “Лістапад”
Мэта: вучыць суадносіць па колеры выразаны лісток з контурам; развіваць назіральнасць, увагу, памяць.
Абсталяванне: карткі з выявай лісця; лісце рознага колеру.
Ход гульні: Раздаём карткі з выявай контуру лісточкаў. Лісце ляжыць на падносе. Неабходна ўважліва паглядзець і запоўніць картку восеньскім лісцем. Толькі трэба быць вельмі ўважлівымі, контуры лісця маюць розную афарбоўку. Падбіраць дзеці павінны не толькі па форме, але і па колеры.
Дыдактычная гульня “Скнара”
Мэта: ужываць у мове назоўнікі мужчынскага і жаночага роду адзіночнага ліку ў вінавальным склоне (марожанае, мармелад, шакалад, карамель).
Абсталяванне: муляжы (набор “Крама”)
Ход гульні:
Прапануеце дзіцяці дапамагчы вам распавесці невялікі аповед пра прагнага малога. Пасля кожнага шматкроп’я выкладвайце перад дзіцём муляж прысмакі, якую патрабаваў прагны малы.
“Пайшла аднойчы мама ў парк пагуляць з малым. Маляня крочыў каля мамы. Раптам ён убачыў прадаўца прысмакаў. Маляня падбег да прадаўца і стаў хапаць усё, што ляжала на калясцы”.
“Ён хапаў і прыгаворваў: “Хачу… марожанае, хачу… мармелад, хачу… шакалад, хачу… карамель”. Малы набраў столькі прысмакаў, што яны не мясціліся ў яго маленькіх ручках, а ён працягваў крычаць, патрабаваць у мамы купіць яму яшчэ. Мама вельмі занервавала і назвала маляняці скнарам”.
Прапануеце дзіцяці даць маральную ацэнку ўчынку дзіцяці.
Гульня “Абдымкі”
Мэта: навучыць дзяцей фізічнаму выразу сваіх станоўчых пачуццяў, тым самым спрыяючы групавой згуртаванасці.
Ход гульні: Выхавальнік прапануе дзецям стаць у вялікі круг. Затым просіць дзяцей пастарацца выказаць свае сяброўскія пачуцці да астатніх дзяцей, абдымаючы іх. І пачынае з лёгкіх маленькіх абдымкаў, далей дзеці працягваюць абдымаць адно аднаго па крузе, з кожным разам, калі не пярэчыць сусед, узмацняючы абдымкі.
Пасля гульні задаюцца пытанні:
– Ці спадабалася вам гульня?
– Чаму добра абдымаць іншых дзяцей?
– Прыемна вам, калі вас абдымаюць?
– Ці часта вас абдымаюць?
Дыдактычная гульня “Знайдзі цень ад цацкі”
Мэта: удасканальваць канцэнтрацыю і ўстойлівасць увагі.
Дыдактычны матэрыял: каляровыя малюнкі цацак, выразаныя з паперы, і іх чорныя цені, намаляваныя на кардоне.
Ход гульні: Цацкі страцілі свае цені. Знайдзіце цень кожнай цацкі і прыкладзіце каляровую цацку зверху на яе чорны цень.
Дыдактычная гульня “Знайдзі цацкам пары”
Мэта: развіваць мысленне, дробную і агульную маторыку.
Дыдактычны матэрыял: розныя цацкі ў двух экзэмплярах кожная, куфар для цацак.
Ход гульні: Дзецям раздаюцца цацкі і прапануецца схадзіць у “краму” і набыць яшчэ адну дакладна такую ж цацку.
Дыдактычная гульня «Хто як голас падае?»
Мэта: развіваць гукавую культуру гаворкі дзяцей, узбагачаць лексічны запас.
Матэрыял: прадметныя малюнкі хатніх жывёл, аўдыёзапісы галасоў хатніх жывёл.
Ход гульнi: Выхавальнік паказвае дзецям карціны жывёл і просіць падаць голас таксама, як жывёла, удакладняючы пры гэтым, як падае голас жывёла.
Выхавальнік, пры гэтым, удакладняе, што сабакі – брэшуць, кошкі – мяўкаюць, каровы – мукаюць; козы – мэкаюць; коні – ржуць; свінні – рохкаюць.
Дыдактычная гульня «Збяры з частак»
Мэта гульні: развіццё прамовы, увагі, памяці, мыслення, каардынацыі рухаў рук.
Матэрыял: разразныя малюначкі герояў казак, адпаведныя разразным малюначкам загадкі.
Ход гульні: Дарослы паказвае дзецям фігуркі герояў казак. Пытае, як іх завуць. Затым паказвае, што з частак можна скласці фігурку любога з герояў.
Затым часткі картак змешваюцца, і дарослы просіць дзіцяці адгадаць загадку і скласці фігурку героя.
Дыдактычная гульня «Рознакаляровыя мячы»
Мэта: навучыць групаваць прадметы па колеры і асобным каляровым дэталям, дапамагаючы адно аднаму на аснове параўнання прадметаў.
Матэрыял: для кожнага дзіцяці – рознакаляровыя кардонныя мячы, лялькі і звяркі.
Ход гульні: Выхавальнік паказвае дзецям, як падскоквае гумовы мяч, і загадвае загадку пра мяч: «Як упадзе – не плача, ножак няма, а скача». Потым просіць вызначыць колер мяча. Затым дзеці атрымліваюць заданне падабраць мяч для цацак, арыентуючыся па колеры цацак або па іншых якіх-небудзь дэталях.
Дыдактычная гульня: «Збяры кольцы»
Мэта: замацаваць веды сямі асноўных колераў вясёлкі; развіваць увагу і лагічнае мысленне дзяцей 3-4 гадоў, замацоўваць веданне асноўных сямі колераў вясёлкі і кошт.
Дыдактычны матэрыял: Вясёлка», выкананая ў выглядзе набору, у які ўваходзяць дугі сямі колераў вясёлкі (па 3 шт.), карцінка вясёлкі (на стужцы, вядзерца), розныя па даўжыні палоскі сямі колераў вясёлкі.
Ход гульні: Дзіцяці прапануецца сабраць кольцы з аднолькавых па памеры і колеру дуг. Потым можна злічыць, колькі атрымалася кольцаў і папрасіць дзіця паказаць кольцы вызначанага колеру («пакажы зялёнае кальцо», «дзе блакітнае кальцо»).
Дыдактычная гульня «Певень»
Мэта: развіваць назіральнасць, уважлівасць. Развіваць гаворку, дробную маторыку. Называць асноўныя колеры (белы, чорны, чырвоны, сіні, зялёны, жоўты).
Матэрыял: яркі, маляўнічы малюнак пеўня. Карткі з кішэнькамі і квадратамі рознага колеру (адпаведныя колеры пеўніка) + некалькі квадрацікаў якія не адпавядаюць колеру пярынак у пеўніка.
Ход гульні: Разглядаем пёркі пеўня і называем, якога яны колеру. Затым паказваем дзецям карткі з кішэнькамі і тлумачым, што ў вялікай кішэньцы ляжаць квадрацікі, яны рознага колеру (называем іх). Гэтыя квадрацікі такога ж колеру, як пёркі ў пеўніка, але там ёсць і іншага колеру. Прапануем раскласці іх па маленькай кішэні, і паглядзець, якога колеру засталіся. Называем іх.
Дыдактычная гульня: «Хто хутчэй збярэцца»
Мэта: замацоўваць змест казак.
Абсталяванне: фігуркі казачных герояў, ілюстрацыі сюжэтаў казак.
Ход гульні: На сталах раскладзены сюжэты розных казак. Дзецям раздаюць фігуркі або ілюстрацыі казачных персанажаў. Дзеці пад музыку танчаць са сваімі персанажамі. Па камандзе выхавальніка дзеці знаходзяць патрэбны сюжэт, ставяць свайго казачнага героя.