Распрацоўка прапануецца да Міжнароднага дня роднай мовы, які адзначаецца 21 лютага, і прадугледжвае далучэнне вучняў да скарбаў беларускай мовы – вуснай народнай творчасці (прыказак, фразеалагізмаў, загадак). Яны вучаць любіць свой край, сям’ю, Радзіму, трапна выказваць думкі, спрыяюць спасціжэнню гісторыі і традыцый народа.
Таццяна МАРЦЭВІЧ,
настаўнік беларускай мовы і літаратуры
Ёдкаўскай сярэдняй школы Лідскага раёна,
Гродзенская вобласць
Распрацоўка конкурсу эрудытаў “Слова да слова – будзе мова” прапануецца да Міжнароднага дня роднай мовы, які адзначаецца 21 лютага, і прадугледжвае далучэнне вучняў да скарбаў беларускай мовы – вуснай народнай творчасці (прыказак, фразеалагізмаў, загадак). Яны вучаць любіць свой край, сям’ю, Радзіму, трапна выказваць думкі, спрыяюць спасціжэнню гісторыі і традыцый народа.
Мерапрыемства паспрыяе пашырэнню сферы выкарыстання і папулярызацыі беларускай мовы, выхаванню павагі да яе.
Мэты: выклікаць жывы інтарэс да беларускіх прыказак, фразеалагізмаў і загадак, пашыраць актыўны слоўнік вучняў, абудзіць павагу да роднага слова.
Удзельнікі: вучні VІІІ–ІХ класаў, з ліку якіх утвараюцца дзве каманды.
Абсталяванне: карткі з заданнямі, лато.
Заданні для правядзення мерапрыемства
І тур “Адшукай пару”
Суаднясіце прыказку з апушчанай лексемай з загадкай так, каб адгадка супадала з прапушчанай лексемай у прыказцы.
Заданне для першай каманды
Прыказка |
Загадка |
1. Прыяцеля ў … пазнаеш |
А. У лес ідзе – дамоў глядзіць, дамоў ідзе – у лес глядзіць |
2. Кожны Яромка знойдзе сабе… |
Б. Сто каней, сто валоў яйцо не пацягнуць |
3. На сем хат адна… |
В. Шыта-златана, а іголак не было |
4. Чалавек без сяброў, што … без дроў |
Г. Вярхом сядаю, на кім – не знаю, знаёмага бачу – адразу саскочу |
5. … – талерка: што пакладзеш тое і возьмеш |
Д. Ідзе то ўгору, то ў даліну, то лесам, то полем, а сама не варушыцца |
Адказ: 1 – Д (дарога). 2 – Г (шапка). 3 – А (сякера). 4 – В (печ). 5 – Б(зямля).
Заданне для другой каманды
Прыказка |
Загадка |
1. Гультаю і ў … у кажуху холадна, а працавітаму і ў кашулі горача |
А. Нарадзіўся без рук, без ног, як вырас – нічога не мог, а па смерці шмат дапамог |
2. На чорнай зямлі белы … расце |
Б. Без кораня, а расце |
3. Сэрца не … – не раскусіш |
В. Ляціць – вые, а сядзе – рые |
4. … абрастае мохам, на адным месцы лежачы |
Г. Не разаб’еш гаршчок, не з’ясі кашы |
5. Кожны … хоча паказаць свае рогі |
Д. Сівы вол выпіў вады дол |
Адказ: 1 – Д (мароз). 2 – А (хлеб). 3 – Г (арэх). 4 – Б (камень). 5 – В (жук).
ІІ тур “Тэст-піраміда”
Праверце свае веды па парэміялогіі беларускай мовы, адказаўшы на пытанні тэст-піраміды.
Заданне для першай каманды
Адзін з двух
Устаўце прапушчаныя словы ў прыказкі і выберыце найбольш старажытны прадукт харчавання нашых продкаў.
1. Повен гаршчок …, а без вады не зварыш.
2. Танней паранай … .
Адказ: 2 (рэпа). У варыянце 1– бульба.
Два з чатырох
У якія прыказкі неабходна ўставіць слова бяседа?
1. Без солі, без хлеба не тая … .
2. Хата без кутоў не будуецца, без прымаўкі ні …, ні гутарка не вядзецца.
3. Прасіў пан на …, а не пойдзеш – сілай павалаку.
4. На цёмнага мужыка прэ злыдняў … .
Адказ: 1, 2. У варыянтах 3, 4 – талака.
Тры з шасці
Устаўце ў прыказкі назвы страў і выберыце толькі густыя стравы з круп (кашы).
1. За тры вярсты ходзіць … хлябаць.
2. … сама сябе хваліць.
3. … не голад.
4. Відаць, што … гатавала: уся спадніца ў рошчыне.
5. Усе харашы, як крупкі ў … .
6. Будзе табе і рыбка і … .
Адказ: 2 (грэцкая каша), 3 (бабовая каша), 5 (кулеш). У варыянце 1 – кісель, 4 – бліны, 6 – юшка.
Чатыры з васьмі
У якія прыказкі замест шматкроп’я неабходна ўставіць назвы прафесій і заняткаў?
1. … клешчы трымае, каб рук не папёк.
2. Столькі праўды, як у … грошай.
3. … боты салам намазаў, а скурку з’еў.
4. … у дзіравых ботах ходзіць.
5. Усякі … свой крой мае.
6. Не каса косіць, а … .
7. Пакуль пірагі не спякліся, … не заві.
8. Не …, калі вецер у павеці гуляе.
Адказ: 1 (каваль), 4 (шавец), 5 (кравец), 6 (касец). У варыянце 2– жабрак, 3– франт, 7 – госці, 8 – гаспадар.
Пяць з дзесяці
У якія прыказкі замест шматкроп’я неабходна ўставіць лексему розум?
1. За … не гневаюцца.
2. Чалавека паважаюць не за гады, а за … .
3. Сіла … уступае.
4. Чалавек без …, што птушка без крылаў.
5. Калі ёсць …, то і шчасце знойдзецца.
6. Слова да слова – будзе … .
7. Што галава – то і … .
8. Ад … галава не баліць.
9. Сын мой, а … у яго свой.
10. …, як у зайца хвост.
Адказ: 2, 3, 5, 7, 9. У варыянце 1– праўда, 4 – веды, 8 – навука, 10 – памяць.
Заданне для другой каманды
Адзін з двух
Устаўце ў прыказкі назвы адзення і выберыце тую вопратку, якую нашы продкі засцілалі вывернутай часткай на дзяжу, а затым садзілі на яе маладую ў час вяселля.
1. У … у лазні не мыюцца.
2. Свая … бліжэй да цела.
Адказ: 1 (кажух). 2– кашуля.
Два з чатырох
Устаўце прапушчаныя словы ў прыказкі і выберыце рытуальную ежу беларусаў.
1. Як … тлуста, то і ў жываце не пуста.
2. Такое …, як у зайца пер’е.
3.… дзетак збірае, а квас разганяе.
4. Чужая … не вечна.
Адказ: 3 (куцця), 4 (яечня). 1– капуста, 2– сала.
Тры з шасці
У якія прыказкі неабходна ўставіць назвы сельскагаспадарчых пабудоў?
1. Звараць і дзеці, калі ёсць у … .
2. Лішні грош у … муляе.
3. За словам у … не палезе.
4. Як у … не малоціцца, дык у хаце калоціцца.
5. З’еў бы тлуста, ды ў … пуста.
6. У … многа, ды чужога.
Адказ: 1 (клець), 4 (гумно), 6 (свіран). 2, 3, 5 – кішэня.
Чатыры з васьмі
У якія прыказкі замест шматкроп’я неабходна ўставіць назвы роднасці і сваяцтва?
1. Родную … нікім не заменіш.
2. … навучаць, як жыць на свеце.
3. Падсадзі на печ дзядулю – цябе … падсадзяць.
4. Як добрая …, то добрая і нявестка.
5. Якое дрэва, такі і клін, які …, такі і сын.
6. Чым … стражэй, тым яна даражэй.
7. У … і страха цячэ і печ не пячэ.
8. … два разы траціць.
Адказ: 1 (маці), 3 (унукі), 4 (свякроў), 5 (бацька). 2 – людзі, 6 – кабета, 7 – гультай, 8 – скупы.
Пяць з дзесяці
У якія прыказкі замест шматкроп’я неабходна ўставіць лексему слова?
1. Благому грамацею і залатое … не дапаможа.
2. Без … і з лаўкі не зваліцца.
3. … не пірог: не выкінеш за парог.
4. На ўсё трэба мець … .
5. … даражэй за золата.
6. Яго … не мякіна.
7. … у мяшку не схаваеш.
8. … міма не ляціць.
9. Конь вырвецца – дагоніш, а … вырвецца – не зловіш.
10. … да мудрасці ступенька.
Адказ: 3, 5,6, 8, 9. 1– пяро, 2 – прыказка, 4 – вока, 7 – шыла, 10 – азбука.
ІІІ тур “Фразеалагічнае лато”
Каманды атрымоўваюць поле з фразеалагізмамі, у якіх прапушчаны словы, і разрэзаныя карткі-малюнкі. Неабходна суаднесці прапушчаныя словы ў фразеалагізмах з выявамі, закрыўшы імі гульнёвае поле. Назваць фразеалагізмы, якія атрымаліся. Растлумачыць значэнне фразеалагізмаў.
Лато для першай каманды
… пірагамі |
Мяняць … |
… у мяшкі |
Надзець сабе |
Як … з |
Як з … |
Сесці не ў свае … |
Наскочыла … |
Пад усе … |
Стрыгчы |
Наступаць |
Як апошняе |
Як … па цымбалах |
Біць у … |
Падабраць … |
За пусты … |
Адказ: вароты пірагамі падпёрты; мяняць гаршкі на гліну; шашкі ў мяшкі; надзець сабе хамут на шыю; як бот з левай нагі; як з рэшата; сесці не ў свае сані; наскочыла каса на камень; пад усе бочкі шпунт; стрыгчы пад свой грабянец; наступаць на граблі; як апошняе ў печ кінуўшы; як лапцем па цымбалах; біць у званы; падабраць ключык; за пусты мех.
Лато для другой каманды
… спяваюць |
… будуць |
… у лесе здох |
… на душы скрабуць |
Куды Макар … |
Як … |
Гол як … |
Як … гразі |
Як … блох |
Паказаць, |
Паказаць, |
… па скуры бегаюць |
Дзяліць скуру незабітага … |
На … скок |
… носа не падточыць |
… у небе |
Адказ: салаўі спяваюць у жываце; куры будуць смяяцца; воўк у лесе здох; кошкі на душы скрабуць; куды Макар цялят не ганяў; як мыш на крупы; гол як сакол; як жаба гразі; як сабака блох; паказаць дзе ракі зімуюць; паказаць як барсук дзяцей гладзіць; мурашкі па скуры бегаюць; дзяліць скуру незабітага мядзведзя; на зайцаў скок; камар носа не падточыць; журавель у небе.
Падводзяцца вынікі мерапрыемства.
Спіс выкарыстанай літаратуры
1 Лепешаў, І.Я. Слоўнік фразеалагізмаў беларускай мовы: у 2 т. / І.Я. Лепешаў. – Мінск : Беларус. энцыкл. імя Петруся Броўкі, 2008. – 2 т.
2 Маляўка, М.А. Сядзіба, або Хата з матчынай душою / М.А. Маляўка Мінск : Юнацтва, 2002. – 138 с.
3 Рапановіч, Я.Н. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / Я.Н. Рапановіч. – Мінск : Вышэйшая школа, 1974.