Конкурс эрудытаў “Слова да слова – будзе мова” (VІІІ–ІХ класы)

- 14:05II И III СТУПЕНИ, БЕЛАРУСКАЯ МОВА І ЛІТАРАТУРА, Беларуская мова і літаратура. Пазакласная работа, Методичка

Распрацоўка прапануецца да Міжнароднага дня роднай мовы, які адзначаецца 21 лютага, і прадугледжвае далучэнне вучняў да скарбаў беларускай мовы – вуснай народнай творчасці (прыказак, фразеалагізмаў, загадак). Яны вучаць любіць свой край, сям’ю, Радзіму, трапна выказваць думкі, спрыяюць спасціжэнню гісторыі і традыцый народа.

Таццяна МАРЦЭВІЧ,
настаўнік беларускай мовы і літаратуры
Ёдкаўскай сярэдняй школы Лідскага раёна,
Гродзенская вобласць

 

 

 

 

 

Распрацоўка конкурсу эрудытаў “Слова да слова – будзе мова” прапануецца да Міжнароднага дня роднай мовы, які адзначаецца 21 лютага, і прадугледжвае далучэнне вучняў да скарбаў беларускай мовы – вуснай народнай творчасці (прыказак, фразеалагізмаў, загадак). Яны вучаць любіць свой край, сям’ю, Радзіму, трапна выказваць думкі, спрыяюць спасціжэнню гісторыі і традыцый народа.

Мерапрыемства паспрыяе пашырэнню сферы выкарыстання і папулярызацыі беларускай мовы, выхаванню павагі да яе.

Мэты: выклікаць жывы інтарэс да беларускіх прыказак, фразеалагізмаў і загадак, пашыраць актыўны слоўнік вучняў, абудзіць павагу да роднага слова. 

Удзельнікі: вучні VІІІ–ІХ класаў, з ліку якіх утвараюцца дзве каманды.

Абсталяванне: карткі з заданнямі, лато.

 

Заданні для правядзення мерапрыемства

І тур “Адшукай пару”

Суаднясіце прыказку з апушчанай лексемай з загадкай так, каб адгадка супадала з прапушчанай лексемай у прыказцы. 

Заданне для першай каманды

Прыказка

Загадка

1. Прыяцеля ў … пазнаеш

А. У лес ідзе – дамоў глядзіць, дамоў ідзе – у лес глядзіць

2. Кожны Яромка знойдзе сабе…

Б. Сто каней, сто валоў яйцо не пацягнуць

3. На сем хат адна…

В. Шыта-златана, а іголак не было

4. Чалавек без сяброў, што … без дроў

Г. Вярхом сядаю, на кім – не знаю, знаёмага бачу – адразу саскочу

5. … – талерка: што пакладзеш тое і возьмеш

Д. Ідзе то ўгору, то ў даліну, то лесам, то полем, а сама не варушыцца

Адказ: 1 – Д (дарога). 2 – Г (шапка). 3 – А (сякера). 4 – В (печ). 5 – Б(зямля).

 

Заданне для другой каманды

Прыказка

Загадка

1. Гультаю і ў … у кажуху холадна, а працавітаму і ў кашулі горача

А. Нарадзіўся без рук, без ног, як вырас – нічога не мог, а па смерці шмат дапамог

2. На чорнай зямлі белы … расце

Б. Без кораня, а расце

3. Сэрца не … – не раскусіш

В. Ляціць – вые, а сядзе – рые

4. … абрастае мохам, на адным месцы лежачы

Г. Не разаб’еш гаршчок, не з’ясі кашы

5. Кожны … хоча паказаць свае рогі

Д. Сівы вол выпіў вады дол

Адказ: 1 – Д (мароз). 2 – А (хлеб). 3 – Г (арэх). 4 – Б (камень). 5 – В (жук).

 

ІІ тур “Тэст-піраміда”

Праверце свае веды па парэміялогіі беларускай мовы, адказаўшы на пытанні тэст-піраміды.

Заданне для першай каманды

Адзін з двух

Устаўце прапушчаныя словы ў прыказкі і выберыце найбольш старажытны прадукт харчавання нашых продкаў.

1. Повен гаршчок …, а без вады не зварыш.
2. Танней паранай … .

Адказ: 2 (рэпа). У варыянце 1 бульба.

Два з чатырох

У якія прыказкі неабходна ўставіць слова бяседа?

1. Без солі, без хлеба не тая … .
2. Хата без кутоў не будуецца, без прымаўкі ні …, ні гутарка не вядзецца.
3. Прасіў пан на …, а не пойдзеш – сілай павалаку.
4. На цёмнага мужыка прэ злыдняў … .

Адказ: 1, 2. У варыянтах 3, 4 – талака.

Тры з шасці

Устаўце ў прыказкі назвы страў і выберыце толькі густыя стравы з круп (кашы).

1. За тры вярсты ходзіць … хлябаць.
2. … сама сябе хваліць.
3. … не голад.
4. Відаць, што … гатавала: уся спадніца ў рошчыне.
5. Усе харашы, як крупкі ў … .
6. Будзе табе і рыбка і … .

Адказ: 2 (грэцкая каша), 3 (бабовая каша), 5 (кулеш). У варыянце 1 – кісель, 4 – бліны, 6 – юшка.

Чатыры з васьмі

У якія прыказкі замест шматкроп’я неабходна ўставіць назвы прафесій і заняткаў?

1. … клешчы трымае, каб рук не папёк.
2. Столькі праўды, як у … грошай.
3. … боты салам намазаў, а скурку з’еў.
4. … у дзіравых ботах ходзіць.
5. Усякі … свой крой мае.
6. Не каса косіць, а … .
7. Пакуль пірагі не спякліся, … не заві.
8. Не …, калі вецер у павеці гуляе.

Адказ: 1 (каваль), 4 (шавец), 5 (кравец), 6 (касец). У варыянце 2 жабрак, 3 франт, 7 – госці, 8 – гаспадар.

Пяць з дзесяці

У якія прыказкі замест шматкроп’я неабходна ўставіць лексему розум?

1. За … не гневаюцца.
2. Чалавека паважаюць не за гады, а за … .
3. Сіла … уступае.
4. Чалавек без …, што птушка без крылаў.
5. Калі ёсць …, то і шчасце знойдзецца.
6. Слова да слова – будзе … .
7. Што галава – то і … .
8. Ад … галава не баліць.
9. Сын мой, а … у яго свой.
10. …, як у зайца хвост.

Адказ: 2, 3, 5, 7, 9. У варыянце 1 праўда, 4  веды, 8  навука, 10  памяць.

 

Заданне для другой каманды

Адзін з двух

Устаўце ў прыказкі назвы адзення і выберыце тую вопратку,  якую нашы продкі  засцілалі вывернутай часткай на дзяжу, а затым садзілі на яе маладую ў час вяселля.

1. У … у лазні не мыюцца.
2. Свая … бліжэй да цела.

Адказ: 1 (кажух). 2 кашуля.

Два з чатырох

Устаўце прапушчаныя словы ў прыказкі і выберыце рытуальную ежу беларусаў.

1. Як … тлуста, то і ў жываце не пуста.
2. Такое …, як у зайца пер’е.
3.… дзетак збірае, а квас разганяе.
4. Чужая … не вечна.

Адказ: 3 (куцця), 4 (яечня). 1 капуста, 2 сала.

Тры з шасці

У якія прыказкі неабходна ўставіць назвы сельскагаспадарчых пабудоў?

1. Звараць і дзеці, калі ёсць у … .
2. Лішні грош у … муляе.
3. За словам у … не палезе.
4. Як у … не малоціцца, дык у хаце калоціцца.
5. З’еў бы тлуста, ды ў … пуста.
6. У … многа, ды чужога.

Адказ: 1 (клець), 4 (гумно), 6 (свіран). 2, 3, 5 кішэня.

Чатыры з васьмі

У якія прыказкі замест шматкроп’я неабходна ўставіць назвы роднасці і сваяцтва?

1. Родную … нікім не заменіш.
2. … навучаць, як жыць на свеце.
3. Падсадзі на печ дзядулю – цябе … падсадзяць.
4. Як добрая …, то добрая і нявестка.
5. Якое дрэва, такі і клін, які …, такі і сын.
6. Чым … стражэй, тым яна даражэй.
7. У … і страха цячэ і печ не пячэ.
8. … два разы траціць.

Адказ: 1 (маці), 3 (унукі), 4 (свякроў), 5 (бацька). 2 – людзі, 6 – кабета, 7 – гультай, 8 – скупы.

Пяць з дзесяці

У якія прыказкі замест шматкроп’я неабходна ўставіць лексему слова?

1. Благому грамацею і залатое … не дапаможа.
2. Без … і з лаўкі не зваліцца.
3. … не пірог: не выкінеш за парог.
4. На ўсё трэба мець … .
5. … даражэй за золата.
6. Яго … не мякіна.
7. … у мяшку не схаваеш.
8. … міма не ляціць.
9. Конь вырвецца – дагоніш, а … вырвецца – не зловіш.
10. … да мудрасці ступенька.

Адказ: 3, 5,6, 8, 9. 1 пяро, 2  прыказка, 4  вока, 7  шыла, 10  азбука.

 

ІІІ тур “Фразеалагічнае лато”

Каманды атрымоўваюць поле з фразеалагізмамі, у якіх прапушчаны словы, і разрэзаныя карткі-малюнкі. Неабходна суаднесці прапушчаныя словы ў фразеалагізмах з выявамі, закрыўшы імі гульнёвае поле. Назваць фразеалагізмы, якія атрымаліся. Растлумачыць значэнне фразеалагізмаў.

Лато для першай каманды

… пірагамі
падпёрты

Мяняць …
на гліну

… у мяшкі

Надзець сабе
… на шыю

Як … з
левай нагі

Як з …

Сесці не ў свае

Наскочыла …
на камень

Пад усе …
шпунт

Стрыгчы
пад свой …

Наступаць
на …

Як апошняе
ў … кінуўшы

Як … па цымбалах

Біць у …

Падабраць …

За пусты …

Адказ: вароты пірагамі падпёрты; мяняць гаршкі на гліну; шашкі ў мяшкі; надзець сабе хамут на шыю; як бот з левай нагі; як з рэшата; сесці не ў свае сані; наскочыла каса на камень; пад усе бочкі шпунт; стрыгчы пад свой грабянец; наступаць на граблі; як апошняе ў печ кінуўшы; як лапцем па цымбалах; біць у званы; падабраць ключык; за пусты мех.

 

Лато для другой каманды

… спяваюць
у жываце

… будуць
смяяцца

… у лесе здох

… на душы скрабуць

Куды Макар …
не ганяў

Як …
на крупы

Гол як …

Як … гразі

Як … блох

Паказаць,
дзе …зімуюць

Паказаць,
як …дзяцей гладзіць

… па скуры бегаюць

Дзяліць скуру незабітага …

На … скок

… носа не падточыць

… у небе

Адказ: салаўі спяваюць у жываце; куры будуць смяяцца; воўк у лесе здох;  кошкі на душы скрабуць; куды Макар цялят не ганяў; як мыш на крупы; гол як сакол; як жаба гразі; як сабака блох; паказаць дзе ракі зімуюць; паказаць як барсук дзяцей гладзіць; мурашкі па скуры бегаюць; дзяліць скуру незабітага мядзведзя; на зайцаў скок; камар носа не падточыць; журавель у небе.

Падводзяцца вынікі мерапрыемства.

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

1 Лепешаў, І.Я. Слоўнік фразеалагізмаў беларускай мовы: у 2 т. / І.Я. Лепешаў. – Мінск : Беларус. энцыкл. імя Петруся Броўкі, 2008. – 2 т. 
2 Маляўка, М.А. Сядзіба, або Хата з матчынай душою / М.А. Маляўка Мінск : Юнацтва, 2002. – 138 с.
3 Рапановіч, Я.Н. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / Я.Н. Рапановіч. – Мінск : Вышэйшая школа, 1974.

 

Поделиться ссылкой:

Всю ответственность за содержание сведений в методических и информационных материалах, а также за соблюдение авторских прав несут авторы публикаций.

Добавить комментарий