Вольга БАГАТЫРОВА,
настаўнік-дэфектолаг сярэдняй школы № 14 Полацка
Зорачкі на зямлі… Менавіта так я называю сваіх вучняў. Іх святло, не кожнаму зразумелае, дае мне сілы імкнуцца наперад, дасягаць новых вяршынь. Настаўнікам-дэфектолагам я працую не так даўно – пяць гадоў. Да гэтай прафесіі я ішла доўгім шляхам, але зараз магу сказаць, што знайшла сябе.
Працую, у асноўным, з дзецьмі-падлеткамі з інтэлектуальнай недастатковасцю. Галоўнае для мяне – дапамагчы вучням знайсці сваё месца ў грамадстве. Праводжу заняткі, рыхтую да дарослага жыцця.
Хачу расказаць пра тое, як мы вучымся берагчы святло, цяпло, ваду. Размаўляем пра энэргазберажэнне амаль на кожным уроку: геаграфіі, біялогіі, матэматыцы, сацыяльна-бытавой арыенціроўцы. Выконваем “энэргазберагальныя” практыкаванні на ўроках рускай і беларускай моў.
Моцным стымулам да замацоўвання ведаў па тэме беражлівасці для маіх “асаблівых” вучняў з’яўляецца работа на мультыбордзе. Вучні выконваюць заданні, створаныя ў праграмах TechnoBoardProv1.0, МSPowerPoint, рэсурсе LearningApps.org. Не бачу неабходным выкарыстоўваць мультыборд на кожным уроку, але як прыладу для павышэння цікавасці да матэрыялу – так, так і яшчэ раз так! Як зіхацяць вочы ў дзяцей, калі яны выконваюць тэсты пра энэргазберажэнне анлайн, сартуюць малюнкі на сэнсарным экране!
У пазакласны час праводзім маленькія інсцэніроўкі, тэатралізаваныя гульні. Так, створаны мною атрад “Берагунчыкаў” з “асаблівых” вучняў сам вывучае правілы беражлівасці і вучыць гэтаму астатніх. Са сваімі мерапрыемствамі “Берагунчыкі” выступаюць у дзіцячым садзе, а таксама ў пачатковай школе.
Спрабуем размаўляць і пра мэты ўстойлівага развіцця для Беларусі: пра змяненне клімата, недахоп вады ў свеце, новыя віды энергіі. Гэтыя пытанні вельмі важныя для кожнага сучаснага чалавека.
Шмат цяжкасцей сустракаюць мае падапечныя пры вывучэнні такой нялёгкай, але вельмі неабходнай тэмы. Але я веру, што атрыманыя веды дапамогуць дарослым “Берагунчыкам” уладкаваць свой дабрабыт ва ўласным доме.
Прапаную вам прыклады заданняў, якія я стварыла сама і выкарыстоўваю для замацавання ведаў па энергазберажэнні.
Дидактический материал «ЗАКРЕПИМ И ЗАПОМНИМ»
- 1. Расшифруйте слова по буквам согласных звуков:
Тпл, свт, лмпчк, хлдлнк, счтчк, плсс, квтнц, лктрнрг, квртр, грдс, чйнк, фн, кстрл, скрврк, кнфрк, дхвк, тстр, кфмлк.
- Выберите лишнее четвёртое слово, объясните выбор:
Кошка, свеча, лампа, электроплита.
Холодильник, пылесос, фен, рубанок.
Тепло, солнце, окно, электричество.
Вата, бумага, газета, нож.
Занавески, батареи, светильники, книги.
Жёлтый, электрик, водопроводчик, сантехник.
- Образуйте множественное число имён существительных:
Например, батарея – батареи. Лампа – Капля – Искра – Фен –
|
Холодильник – Счётчик – Электрик – Окно – Дверь — |
- Составьте как можно больше маленьких слов из больших:
ЭНЕРГОСБЕРЕЖЕНИЕ, ЭЛЕКТРОЭНЕРГИЯ, ЭЛЕКТРИФИКАЦИЯ, ЭЛЕКТРОМОНТЁР, ВОДОПРОВОД, ЭЛЕКТРИЧЕСТВО.
- Игра «1-3-5»
Измените по образцу:
Одна экономная семья – три экономных семьи – пять экономных семей
Теплая квартира, утеплённое окно, электрическая лампочка, закрытый кран, яркая искра, новый холодильник,шумный фен.
- Измените предложения по образцу:
Я закрываю кран, и я БУДУ ЗАКРЫВАТЬ КРАН.
Я выключаю свет, и я …
Я купила пылесос, и я …
Я экономлю воду, и я…
Я забочусь о будущем, и я…
- Игра «Жадина» (каждому существительному подберите местоимение мой, моя, моё)
Квартира, энергия, тепло, свет, дом, окно, лампа, электричество, расходы, океан, капля, кран, ванна, Солнце, батарея, квитанция, счётчик
- Игра «Страна Гномиков»
Представь, что ты попал в страну, где все предметы и явления маленького размера. Из надо называть ласково. Например, вода – водичка и т.д. Измени слова по образцу:
Лампа, солнце, капля, квартира, окно, дом, человек, искра, пылесос.
- Переведи слова с белорусского языка на русский язык:
Святло, кватэра, эканомія, электрычнасць, папера, батарэя, лямпа, энергазберажэнне.
«ЭНЕРГОСБЕРЕГАЮЩИЕ» ЗАДАЧКИ
Задача №1
Столбик термометра в кабинете показывает 18 °C. После оклейки окон показания термометра увеличились до 22 °C. На сколько градусов потеплело в кабинете?
Задача № 2
Показания электрического счётчика в квартире в конце сентября 29.380 кВт/ч. В конце октября 29.530 кВт/ч. Какой расход электроэнергии в квартире за месяц?
Задача № 3
В среднем за 1 месяц в квартире многоэтажного дома тратится 200 кВт электроэнергии. Сколько электричества израсходуют жители этой квартиры за год?
Задача № 4
Мама купила для оклейки окон 3 упаковки бумаги, а бабушка – в 2 раза больше. На сколько больше упаковок бумаги купила бабушка, чем мама?
Задача № 5
До применения энергосберегающих ламп семья платила за пользование электроэнергией 35 рублей в месяц, а через 1 месяц после использования энергосберегающих ламп расходы на электричество снизились на 13 рублей. Сколько теперь платит семья за пользование электроэнергией в месяц?
Материал энергосберегающего характера
для развития связной речи у учащихся
Ответьте на вопросы:
- Кто стирает бельё?
- Как стирает мама бельё на первом рисунке, а как на втором?
- Каким способом стирает бельё ваша мама?
- Как вы думаете, какой способ экономичнее?