Фарміраванне першасных камунікатыўных навыкаў на замежнай мове праходзіць дынамічна, арганічна і лёгка, калі “ажывіць” іх даступным спосабам — выкарыстоўваць на занятках лялькі.
Інеса КРАСІКАВА,
настаўнік нямецкай мовы
ДУА “Гімназія імя Я.Купалы” г. Мазыра,
Гомельская вобласць
„Guten Tag! Hallo, wie geht ‘s? Hast du heute gute Laune?“ Кожны мой занятак па нямецкай мове ў пачатковай школе пачынаецца з гэтых слоў. Вось так адразу, з першых хвілін заняткаў вельмі важна ўводзіць навучэнцаў у атмасферу іншамоўнай камунікацыі.
Праблема матывацыі да вывучэння нямецкай мовы яшчэ не стаіць у пачатковай школе, бо трэцякласнікам цікава ўсё: незвычайнае гучанне іншаземнай мовы, новыя незнаёмыя словы, якія трэба “раскадзіраваць” і зразумець, напісанне слоў і сказаў. Але з кожным днём, з кожным годам па меры ўскладнення вучэбнага матэрыялу матывацыя можа паніжацца. Перад кожным настаўнікам узнікае тады пытанне: “Як падтрымаць цікаўнасць да свайго вучэбнага прадмета?”
У далёкім ужо 2016 годзе я пазнаёмілася з незвычайным, творчым, улюблёным у сваю працу чалавекам – берлінскай тэатральнай актрысай і педагогам Зузі Клаўс. Мы, настаўнікі нямецкай мовы, атрымалі выдатную магчымасць стаць удзельнікамі яе майстар-класу, а затым, разам са сваімі вучнямі, і гледачамі яе лялечнага спектаклю „Apfelmännchen“.
Зузі Клаўс адкрыла тады для нас чароўны свет лялькі. У рамках яе майстар-класу мы пазнаёміліся з рознымі прыкладамі лялек: ад папяровых, якіх тут жа змайстравалі пад кіраўніцтвам Зузі, да прафесійных, якія маюць своеасаблівую міміку, могуць адкрываць рот, лыпаць вачыма, рухаць нагамі і рукамі. Наш педагог прадэманстравала таксама прыёмы работы з гэтымі лялькамі. Напрыканцы ўсе прысутныя атрымалі заданне аб’яднацца ў пары і паказаць свой фантазійны лялечны міні-дыялог. Паколькі ўвесь майстар-клас праходзіў на нямецкай мове, усе прысутныя мелі магчымасць удасканальваць свае камунікатыўныя навыкі. Многія калегі задавалі свае пытанні, выказвалі ідэі і прапановы, абмеркавалі прыёмы выкарыстання лялек на вучэбных занятках і ў пазакласнай дзейнасці.
Сустрэча, майстар-клас і спектакль Зузі Клаўс тады вельмі ўразілі мяне, і я захапілася гэтай ідэяй, таму адразу паспрабавала працаваць з лялькамі на сваіх вучэбных занятках. Мы нават паказалі казку “Чырвоны Капялюшык” у рамках тыдня нямецкай мовы.
Калі ў гэтым навучальным годзе я зноў прыйшла ў трэція класы, то ўспомніла пра лялькі. У мяне засталося няшмат лялек, але гэтага хапіла, каб зацікавіць маіх вучняў. І вось зараз кожны ўрок да іх прыходзяць Дракончык Дані, добры Паліцэйскі Пэтэр, Прынцэса, Чырвоны Капялюшык і яе Бабуля, хітры і вясёлы Касперле. Дракончык Дані заўсёды пытаецца ў навучэнцаў пра настрой і здароўе кожнага, паліцэйскі Пэтэр дае заўвагі тым, хто няўважлівы, Касперле хваліць за стараннасць, а Чырвоны Капялюшык і яе Бабуля супакойваюць тых, у каго адразу штосьці не вельмі атрымліваецца на занятку.
Лялькі для маіх навучэнцаў – гэта істоты, якія жывуць побач і маюць свой характар. З лялькай можна размаўляць толькі на нямецкай мове, яна дапамагае вучыцца, ніколі не пакрыўдзіць, а, наадварот, заўсёды палепшыць настрой. Многія навучэнцы, па маім меркаванні, любяць вучыцца з лялькай. І вось ужо яны прыносяць з дому свае лялькі, каб на занятках разыграць свой маленькі дыялог з суседам па парце, вывучыць разам новыя словы, сказы, навучыцца ставіць пытанні на нямецкай мове.
Увогуле, фарміраванне першасных камунікатыўных навыкаў на нямецкай мове праходзіць дынамічна, арганічна і лёгка, калі “ажывіць” іх вось такім даступным спосабам.
Сучасным дзецям не хапае камунікацыі ў сваёй сям’і, дзе іх бацькі, а таксама браты з сёстрамі захоплены смартфонамі і інтэрнэтам. А так проста ўзяць у рукі ляльку і адно з адным пагаварыць.