У матэрыяле прадстаўлены сцэнарый трэнінгу для падлеткаў.
Вольга ТУРУТА,
педагог-псіхолаг,
ДУА “Сярэдняя школа № 5 г. Смаргоні,
Гродзенская вобласць
Задачы:
– фарміраваць у падлеткаў жаданне працаваць над сабой;
– фарміраваць уменне адэкватна паводзіць сябе ў эмацыянальна-напружаных, стрэсавых умовах;
– пазнаёміць з умовамі выпрацоўкі навыкаў самакантролю;
– фарміраваць культуру самаразвіцця.
Час: 30–35 мінут.
Катэгорыя: падлеткі.
Матэрыяльна-тэхнічнае забеспячэнне: ручкі, шкатулка з (гузікам, гадзіннікам, брошкай і г.д.), аднаразовая шклянка, фрагменты трывожнай і спакойнай музыкі.
Ход занятку
Педагог-псіхолаг: Добры дзень. Сёння мы з вамі будзем працаваць над сабой.
Практыкаванне “Я і мае якасці”
На дошцы псіхолаг малюе табліцу з 4-х слупкоў, даўшы ім назвы “Заўсёды”, “Звычайна”, “Ніколі”, “Рэдка” і прапаноўвае ўдзельнікам зрабіць тое ж самае на лістах паперы.
Прапануе вучням паразважаць пра тое, ці валодаюць яны пералічанымі якасцямі, і адзначыць гэтыя якасці зорачкай (*), улічваючы тое, як часта іх праяўляюць.
Напрыклад:
Якасці |
Заўсёды |
Звычайна |
Рэдка |
Ніколі |
Шанаванне старэйшых |
* |
|
|
|
Адказнасць |
|
* |
|
|
Спагадлівасць |
|
|
|
|
Бескарыслівасць |
|
* |
|
|
Шчырасць |
|
* |
|
|
Упэўненасць |
|
|
* |
|
Дабрыня |
* |
|
|
|
Адсутнасць эгаізму |
|
|
|
* |
Далей, кожны выбірае шэсць рыс характару са спіса, якія ён бы хацеў мець альбо імі валодае. Далей удзельнікі могуць падрыхтаваць дыяграму ў выглядзе круга, адлюстроўваючы, якія якасці яны больш за ўсе цэняць (ступень важнасці якасці павінна быць прапарцыянальна памеру сектара).
Па жаданні, удзельнікі могуць выйсці да дошкі і намаляваць свае дыяграмы так, каб як мага больш дыяграм размясцілася на дошцы (каб падлеткі мелі магчымасць іх параўнаць).
Педагог-псіхолаг: Як вы думаеце, для чаго нам было патрэбна выяўляць і абмяркоўваць якасці свайго характару? На гэта пытанне адказаць не цяжка: для разумення сябе і іншых, для самавыхавання і самакантролю.
Практыкаванне “Сакрэт”
Усім удзельнікам псіхолаг раздае па “сакрэце” з прыгожай шкатулкі (гузік, гадзіннік, брошку і г.д.), кладзе ў далоні і сціскае кулак. Удзельнікі павінны знайсці спосабы ўгаварыць кожнага паказаць свой сакрэт.
Практыкаванне “Шклянка”
Псіхолаг прапаноўвае ўдзельнікам узяць аднаразоваю шклянку і зрабіць з ёй тое, што зрабілі б у становішчы агрэсіі. Затым прапаноўвае вярнуць шклянку ў першапачатковы выгляд.
Абмеркаванне:
1. Ці магчыма пасля агрэсіўных дзеянняў усё аднавіць?
2. Ці было з вамі такое, што пасля агрэсіі вы шкадавалі аб зробленым?
Заключэнне: Усе гэта рэчы, у якіх ёсць свая цана, а самае каштоўнае, бясцэннае – душа чалавека. Як мы можам яе аднавіць, не пакінуўшы слядоў?
Практыкаванне “Думай прыгожа”
Псіхолаг: Калі вы хвалюецеся, паспрабуйце прыгожа і спакойна дыхаць. Давайце паспрабуем. Заплюшчыце вочы, глыбока ўдыхніце.
У думках скажыце: “Я – леў”, – выдыхніце, удыхніце;
– Скажыце: “Я – птушка”, – выдыхніце, удыхніце;
– Скажыце: “Я – кветка”, – выдыхніце, удыхніце;
– Скажыце: “Я спакойны”, – выдыхніце, удыхніце.
Вы сапраўды супакоіцеся.
Рэфлексія
Удзельнікі слухаюць фрагменты трывожнай (напрыклад, ваеннай) і спакойнай музыкі. Затым выбіраюць музычны фрагмент, які адпавядае іх настрою.