Тэсты па раздзеле “Марфеміка і словаўтварэнне”

- 16:37Подготовка к ЦЭ/ЦТ

Матэрыял прапануецца з мэтай падрыхтоўкі навучэнцаў да здачы цэнтралізаванага экзамену па беларускай мове. Уключае два тэсты розных тыпаў па дзесяць пытанняў у кожным.

Валянціна КВЕЦЕНЬ,
настаўнік беларускай мовы і літаратуры
ДУА “Жырмунская сярэдняя школа”
Воранаўскага раёна,
Гродзенская вобласць

 

 

 

Тэст 1

А1. Укажыце словы, у якіх правільна вызначаны канчаткі прыметнікаў:

1) белы лебедзь;
2) прыгожая подпіс;
3) зімняя шэрань;
4) белы вэлюм;
5) шэрая гусь;

А2. Адзначце словы, у якіх ёсць суфікс -:

1) кніжка;
2) майка;
3) вадкасць;
4) дзядзька
5) перадрукоўка.

А3. Адзначце словы, у якіх няма суфікса -к-:

1) набіўка;
2) бялюткі;
3) рыканне;
4) іголачка;
5) берасцянка.

А4. Адзначце дзеепрыметнікі з суфіксам —н-:

1) падлога пафарбаваная;
2) канцэрт завершаны;
3) кабель пашкоджаны;
4) твор прачытаны;
5) тайна разгаданая.

А5. Адзначце слова (словы), у якіх памылкова выдзелены канчаткі:

1) імпэтна;
2) зморшчынка;
3) грэбліва;
4) выплаўка;
5) штодзённа.

А6. Адзначце словы, якія ў сваёй структуры маюць дзве прыстаўкі:

1) непадступнасць;
2) недамоўленасць;
3) неадрыўнасць;
4) непрыгляднасць;
5) пазакласны.

А7. Адзначце слова (словы), якія з’яўляюцца аднакаранёвымі да слова час

1) пачаставацца;
2) частковы;
3) часовы;
4) часаць;
5) заўчасна.

А8. Адзначце словы, якія складаюцца з пяці марфем:

1) захоўванне;
2) вывучэнне;
3) безнадзейна;
4) камандаванне;
5) састарыць.

А9. Адзначце абрэвіятуры, якія належаць да гукавых:

1) БДУ;
2) ААН;
3) ЗАГС;
4) ДНК;
5) БАМ

А10. Адзначце слова (словы), марфемная будова якіх адпавядае наступнай схеме: прыстаўка+ корань+суфікс+суфікс+канчатак:

1) бясплоднасць;
2) зрастанне;
3) падрыхтаванасць;
4) сыходжанне;
5) насаджванне.

 

Тэст 2

1. Знайдзіце ў сказе слова, у аднакаранёвых словах да якога адбываецца чаргаванне мяккага і зацвярдзелага зычнага гуку. Запішыце гэта слова так, як яно пададзена ў сказе.

У час трывогі і бяды з табою мы адзіныя, з любоўю шчыраю заўжды заву цябе Радзімаю. (В.Бароўская)

2. Вызначце ў сказе слова, якое ўтворана бяссуфіксным спосабам. Запішыце гэта слова так, як яно пададзена ў сказе.

Зямля Радзімы, у сэрцы боль салодкі хто не адчуў, сустрэўшыся з табой? (А.Звонак)

3. Вызначце ў сказе слова, якое ў канчатку мае тры літары. Запішыце гэта слова так, як яно пададзена ў сказе.

Быць Беларусам – гэта значыць свайго ні гуку не забыць, усё чужое перайначыць, каб Беларусі вечнай быць! (Р.Барадулін)

4. Вызначце ў сказе слова, утворанае постфіксальным спосабам. Запішыце гэта слова так, як яно пададзена ў сказе.

Пакружыўся над Хатынню бусел сонечна-пагодлівай вясной: каміны стаяць, і людзі ў скрусе, а нідзе хаціны ні адной. (В.Жуковіч)

5. Вызначце ў сказе слова, утворанае прыставачна-суфіксальным спосабам. Запішыце гэта слова так, як яно пададзена ў сказе.

Навекі слава тым, што ў полі ратным загінулі за родныя палі, за наш народ, за лёс народаў брацкіх, за дзень наступны ўсяе зямлі. (П.Панчанка)

 

В6. Адзначце слова, якое супадае з яго асновай. Запішыце гэта слова так, як яно пададзена ў сказе.

Падаюць з неба белыя пушынкі, усцілаючы зямлю мяккім снежным покрывам.

В7. Вызначце, якім спосабам утвораны прапанаваныя словы, і ўстанавіце адпаведнасць паміж слупкамі табліцы. Адказ запішыце ў выглядзе спалучэння літар і лічбаў, захоўваючы алфавітную паслядоўнасць літар левага слупка. Памятайце, што некаторыя даныя левага слупка могуць не выкарыстоўвацца ўвогуле. Напрыклад, А1Б2В3Г4.

А. Даабедаць.
Б. Дзясяты.
В. БДУ
Г. Хтосьці

1. Бяссуфіксны спосаб.
2. Прыставачны спосаб .
3. Гукавая абрэвіяцыя.
4. Літарная абрэвіяцыя.
5. Постфіксальны спосаб.

 

В8. Вызначце, колькі гукаў маюць прапанаваныя словы, і ўстанавіце адпаведнасць паміж слупкамі табліцы. Адказ запішыце ў выглядзе спалучэння літар і лічбаў, захоўваючы алфавітную паслядоўнасць літар левага слупка. Памятайце, што некаторыя даныя левага слупка могуць не выкарыстоўвацца ўвогуле. Напрыклад, А1Б2В3Г4.

А. Меліярацыя.
Б. Надоўга.
В. Універсальныя.
Г. Зімоўка.

1. Нуль гукаў.
2. Адзін гук.
3. Два гукі.
4. Тры гукі.
5. Слова не мае канчатка.

 

В9. Вызначце марфемную будову прапанаваных слоў і ўстанавіце адпаведнасць паміж слупкамі табліцы. Адказ запішыце ў выглядзе спалучэння літар і лічбаў, захоўваючы алфавітную паслядоўнасць літар левага слупка. Памятайце, што некаторыя даныя левага слупка могуць не выкарыстоўвацца ўвогуле. Напрыклад, А1Б2В3Г4.

А. Мальба.
Б. Напружана.
В. Пакорлівасць.
Г. Сыра.

1. Прыстаўка+корань+суфікс+суфікс+канчатак.
2. Корань+суфікс+канчатак.
3. Прыстаўка+корань+суфікс+суфікс.
4. Корань+канчатак.
5. Корань+суфікс.

 

В10. Вызначце, пры дапамозе якіх суфіксаў утвараюцца прыметнікі (дзеепрыметнікі) ад прапанаваных слоў, і ўстанавіце адпаведнасць паміж слупкамі табліцы. Адказ запішыце ў выглядзе спалучэння літар і лічбаў, захоўваючы алфавітную паслядоўнасць літар левага слупка. Памятайце, што некаторыя даныя левага слупка могуць не выкарыстоўвацца ўвогуле. Напрыклад, А1Б2В3Г4.

А. Грамада.
Б. Прачытаць
В. Шкло.
Г. Ткач.

1. Суфікс —ск-.
2. Суфікс —к-.
3. Суфікс —н-.
4. Суфікс —ан-.
5. Суфікс —ян-.

 

Ключ да адказаў

Тэст 1 Тэст 2
1 – 3, 4, 5;
2 – 1, 4, 5;
3 – 2, 3;
4 – 1, 4, 5;
5 – 1; 3;
6 – 1; 3; 4;
7 – 3, 5;
8 – 1; 4;
9 – 2; 3; 5;
10 – 1; 2; 5.
1 – Радзіма;
2 – боль;
3 – свайго;
4 – пакружыўся;
5 – навекі;
6 – усцілаючы;
7 – А2Б1В3Г5;
8 – А3Б5В4Г2;
9 – А2Б3В1Г5;
10 – А1Б3В5Г2.

 

Поделиться ссылкой:

0
Всю ответственность за содержание сведений в методических и информационных материалах, а также за соблюдение авторских прав несут авторы публикаций.

Добавить комментарий